Μενού Ροή
JP Morgan: Πολύ ισχυρά τα περιθώρια διύλισης και το 2026-2027

Τα περιθώρια διύλισης αναμένεται να παραμείνουν πολύ υψηλά καθ' όλη τη διάρκεια του 2026 και του 2027, υποστηριζόμενα από την ισχυρή ζήτηση και τους συνεχιζόμενους περιορισμούς στην προσφορά, εκτιμά η JP Morgan.

Ειδικότερα, όπως επισημαίνει, ο παγκόσμιος τομέας διύλισης σημείωσε εξαιρετική απόδοση το 2025, με τα περιθώρια κέρδους να αυξάνονται απότομα. Αυτή η αύξηση τροφοδοτήθηκε από έναν συνδυασμό προγραμματισμένων και μη προγραμματισμένων διακοπών λειτουργίας στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, καθώς και από παρατεταμένες διακοπές λειτουργίας στη Ρωσία λόγω επιθέσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη στην Ουκρανία. Αυτές οι διαταραχές περιόρισαν σημαντικά την προσφορά βασικών προϊόντων διύλισης, ιδίως του ντίζελ. Εντωμεταξύ, η ισχυρή ζήτηση για διυλισμένα καύσιμα αύξησε περαιτέρω τα περιθώρια, δημιουργώντας ένα εξαιρετικά ευνοϊκό περιβάλλον για τα διυλιστήρια παγκοσμίως.

Το 2026, ο τομέας διύλισης θα διατηρήσει τη θετική του δυναμική, όπως εκτιμά η JP Morgan. Παρόλο που οι ΗΠΑ θα δουν δυναμικότητα διύλιση ύψους 145 χιλ. βαρελιών την ημέρα (kbd) να κλείνει μέχρι τον Απρίλιο και η Γερμανία θα κλείσει μια μικρότερη μονάδα 87 kbd μέχρι το καλοκαίρι, αυτές οι μειώσεις θα αντισταθμιστούν με το παραπάνω από τις νέες προσθήκες δυναμικότητας παγκοσμίως.

Αναμένεται καθαρή αύξηση 600 kbd στη δυναμικότητα διύλισης, με επικεφαλής την Ινδία, όπου οι επεκτάσεις των Barmer και Panipat θα προσθέσουν 380 kbd μέχρι το δεύτερο τρίμηνο και άλλα 180 kbd μέχρι το τέλος του έτους. Η Κίνα αναμένεται επίσης να θέσει σε λειτουργία ένα διυλιστήριο Norinco δυναμικότητας 300 bpd μέχρι το τέλος του 2026.

jp1

Ωστόσο, η εισαγωγή μεγαλύτερων, πιο εξελιγμένων μονάδων είναι πιθανό να επιταχύνει την αξιοποίηση μικρότερων, αναποτελεσματικών και ρυπογόνων διυλιστηρίων (teapot) στην Κίνα - μια τάση που ήταν ήδη εμφανής το 2025, όταν η έναρξη λειτουργίας του διυλιστηρίου Yulong των 400 kbd οδήγησε στο κλείσιμο ισοδύναμης δυναμικότητας τσαγιέρας. Ως αποτέλεσμα, η συνολική αύξηση της παραγωγικής ικανότητας στην Κίνα για το 2026 αναμένεται να παραμείνει σταθερή ή ελαφρώς αρνητική, εκτιμά η JP Morgan. Σημαντικό είναι, όπως προσθέτει, ότι η Κίνα δεν αναμένεται να αξιοποιήσει τη νέα της παραγωγική ικανότητα για την εξαγωγή προϊόντων διύλισης παγκοσμίως, κάτι που θα βοηθήσει στη διατήρηση στενών ισορροπιών μεταξύ παγκόσμιας ζήτησης και προσφοράς και να υποστηρίξει περαιτέρω τα ισχυρά περιθώρια διύλισης.

Αλλού, δεν αναμένονται σημαντικές επεκτάσεις στην ικανότητα διύλισης για το 2026, γεγονός που καθιστά τις προοπτικές για τα εξευγενισμένα καύσιμα ιδιαίτερα περιορισμένες, επισημαίνει η αμερικάνικη τράπεζα.

Μέχρι το 2027, η παγκόσμια δυναμικότητα διύλισης αναμένεται να σημειώσει μέτρια αύξηση, κυρίως λόγω της επέκτασης των 140 kbd στην Ταϊλάνδη, επισημαίνει η JPM. Οι όγκοι των διυλιστηρίων προβλέπεται να αυξηθούν κατά 570 kbd σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω της αύξησης της δυναμικότητας των νέων διυλιστηρίων στην Ινδία και της επιστροφής κάποιας δυναμικότητας στη Ρωσία.

Εντωμεταξύ, δεν αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία νέα έργα στην Κίνα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, οι αυστηρότεροι κανονισμοί -ιδίως στην Καλιφόρνια και σε ολόκληρη την Ευρώπη-, σε συνδυασμό με τη μείωση της ανταγωνιστικότητας σε σύγκριση με τα διυλιστήρια της Ανατολικής Ευρώπης, θέτουν σε κίνδυνο την δυναμικότητα διύλισης και θα μπορούσαν να περιορίσουν τους μελλοντικούς όγκους των διυλιστηρίων. Ως αποτέλεσμα, τα αυξημένα cracks στη αναμένεται να συνεχιστούν καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, υποστηριζόμενα από τους συνεχιζόμενους περιορισμούς στην προσφορά και την ισχυρή ζήτηση.

Αμφίπλευροι οι κίνδυνοι

Στα θετικά, οι καθυστερήσεις σε επερχόμενα έργα στην Ασία και τα πρόσθετα κλεισίματα διυλιστηρίων στις ΗΠΑ και την Ευρώπη θα μπορούσαν να ωθήσουν τα περιθώρια κέρδους ακόμη υψηλότερα, επισημαίνει η JP Morgan. Ωστόσο, αυτή η ανοδική πορεία πιθανότατα περιορίζεται, καθώς τα διατηρήσιμα περιθώρια  άνω των 25 δολαρίων/βαρέλι θα έδιναν κίνητρα στα οριακά κερδοφόρα διυλιστήρια να επανεκκινήσουν τις δραστηριότητές τους, θα ενθάρρυναν άλλα να αυξήσουν τη χρήση και θα προκαλούσαν καθυστερήσεις στην εποχιακή συντήρηση.

Αντίθετα, η επιστροφή των ρωσικών διυλιστηρίων -σε περίπτωση που επιτευχθεί συμφωνία κατάπαυσης του πυρός μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας- θα μπορούσε να αποκαταστήσει σχεδόν 800 kbd έως 1,0 mbd όγκων διυλιστηρίων στη Ρωσία, φέρνοντας πίσω στην αγορά τους χαμένους όγκους ντίζελ. Σε ένα τέτοιο σενάριο, τα cracks στα αποστάγματα πετρελαίου πιθανότατα θα μειωθούν απότομα, σταθεροποιούμενα γύρω στο όριο των 20 δολαρίων/βαρέλι.

jp2

Στις ΗΠΑ, τα cracks βενζίνης προβλέπεται να φτάσουν κατά μέσο όρο τα 18 δολάρια/βαρέλι το 2026, ενώ οι τιμές cracks ντίζελ αναμένεται να φτάσουν τα 31 δολάρια/βαρέλι. Στην Ευρώπη, οι τιμές των cracks βενζίνης προβλέπεται να φτάσουν κατά μέσο όρο τα 14 δολάρια/βαρέλι, ενώ οι τιμές των cracks  ντίζελ αναμένεται να φτάσουν τα 28 δολάρια/βαρέλι.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας