Ένα νέο βήμα στη θαλάσσια ενεργειακή μετάβαση κάνουν η ABB και η SwitcH2, συνδυάζοντας τεχνολογία ηλεκτρόλυσης μεγάλης κλίμακας με συστήματα πλήρως αυτοματοποιημένης διαχείρισης ενέργειας. Η σύναψη συμφωνίας αφορά παροχή ολοκληρωμένων λύσεων αυτοματισμού και ηλεκτροδότησης σε μια πρωτοποριακή πλωτή μονάδα παραγωγής, αποθήκευσης και εκφόρτωσης πράσινης αμμωνίας (FPSO), που θα σταθμεύει ανοιχτά των ακτών της Πορτογαλίας.
Η πλωτή εγκατάσταση θα λειτουργεί με πιστοποιημένη ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια από το εθνικό δίκτυο της Πορτογαλίας, μέσω σύμβασης αγοράς ενέργειας (Power Purchase Agreement), και θα φιλοξενεί έναν ηλεκτρολύτη ισχύος 300 MW. Ο εξοπλισμός αυτός θα αξιοποιεί την ηλεκτρική ενέργεια για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης επεξεργασμένου θαλασσινού νερού. Στη συνέχεια, το υδρογόνο θα συνδυάζεται με άζωτο που θα εξάγεται απευθείας από τον αέρα, σχηματίζοντας πράσινη αμμωνία. Η τελική ουσία θα συμπυκνώνεται και θα αποθηκεύεται επί του πλοίου, έτοιμη να μεταγγιστεί σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς μέσω πλωτού συστήματος σωληνώσεων, για χρήση ως καύσιμο χαμηλών εκπομπών ή για αποσύνθεση σε υδρογόνο σε βιομηχανικές διεργασίες. Με αυτή τη διαδικασία, η μονάδα θα έχει τη δυνατότητα να παράγει έως και 243.000 τόνους πράσινης αμμωνίας ετησίως.
Η τεχνολογική συνεισφορά της ABB επικεντρώνεται στην ολοκληρωμένη αυτοματοποίηση και στην ασφαλή ηλεκτρική διανομή του FPSO. Η εταιρεία θα αναπτύξει και θα εγκαταστήσει ένα προκατασκευασμένο eHouse, σύγχρονα ηλεκτρικά δίκτυα διανομής και το ABB Ability System 800xA Integrated Control and Safety System (ICSS). Το τελευταίο θα ενοποιεί όλες τις λειτουργίες ελέγχου και ασφαλείας σε μια ψηφιακή πλατφόρμα με ενσωματωμένα πρωτόκολλα κυβερνοασφάλειας. Το σύστημα αυτό θα εξασφαλίζει συνεχή παρακολούθηση και αυτόνομη ρύθμιση των επιμέρους λειτουργιών. Παράλληλα, η λύση της ABB θα είναι πλήρως συμβατή με τον εξοπλισμό τρίτων, όπως οι ηλεκτρολύτες και οι αντιδραστήρες σύνθεσης αμμωνίας, διασφαλίζοντας ολιστική ενεργειακή διαχείριση και βέλτιστη απόδοση του συστήματος.
Η φάση της μελέτης προκαταρκτικού σχεδιασμού (FEED) θα διαρκέσει έως το καλοκαίρι του 2026, ενώ η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται το τρίτο τρίμηνο του ίδιου έτους. Οι εργασίες λεπτομερούς μηχανολογικού σχεδιασμού και κατασκευής θα ξεκινήσουν εντός του 2027.
Πηγή: Ναυτικά Χρονικά