Μενού Ροή
Η αγορά αποθήκευσης ζητά καθαρούς κανόνες: Η FARIA Renewables πιέζει για διαφανές και “bankable” πλαίσιο ενισχύσεων»

Σε μια περίοδο όπου η αποθήκευση ενέργειας αναδεικνύεται στον πιο κρίσιμο κρίκο της ενεργειακής μετάβασης, η FARIA Renewables S.A. καταθέτει στη ΡΑΑΕΥ ένα υπόμνημα, απαιτώντας σαφείς διαδικασίες, διαφάνεια και χρηματοοικονομική ασφάλεια στο νέο πλαίσιο Λειτουργικής Ενίσχυσης για Σταθμούς Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας. Το έγγραφο –υπογεγραμμένο από την πρόεδρο και CEO Θάλεια Βαλκούμα– αναδεικνύει με κοφτερό τρόπο τα αδύνατα σημεία της Πρότυπης Σύμβασης, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΑΕΥ βάσει εισήγησης του ΔΑΠΕΕΠ  .

Τι ζητά η FARIA: Από τη γραφειοκρατική ομίχλη στη λειτουργική βεβαιότητα

Η εταιρεία, με ενεργό χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ και ΣΑΗΕ και νωπή επιτυχία στη Β΄ Ανταγωνιστική Διαδικασία της ΡΑΑΕΥ, επισημαίνει ότι το υφιστάμενο κείμενο αφήνει κρίσιμα σημεία χωρίς επαρκείς οδηγίες — ένα σοβαρό εμπόδιο για επενδυτές, τράπεζες και κατασκευαστές έργων αποθήκευσης.

Με βάση το έγγραφο, αναδεικνύονται πέντε βασικοί άξονες παρέμβασης:

1. Εγγραφή στα Μητρώα: Η διαδικασία “αγνοείται”

Η Σύμβαση απαιτεί εγγραφή των σταθμών στο Μητρώο ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ της ΔΑΠΕΕΠ, αλλά δεν εξηγεί πώς, με ποια έγγραφα και με ποια σειρά σε σχέση με την εγγραφή στο Μητρώο του ΕΣΜΗΕ.

Η FARIA ζητά:

  • επίσημη οδηγία από τον ΔΑΠΕΕΠ για τα βήματα και τα απαιτούμενα έγγραφα,
  • αποσαφήνιση της σειράς ενεργειών μεταξύ των δύο Μητρώων.

2. Υπολογισμός Ενίσχυσης: Ζητείται μηχανισμός διαφάνειας — και bonus υπεραπόδοσης

Το σχέδιο παραπέμπει στη γενική Μεθοδολογία (Απόφαση Ε-65/2025), χωρίς όμως να περιγράφει πρακτικές διαδικασίες ελέγχου.

Η FARIA προτείνει:

  • ετήσια επαλήθευση και διαβούλευση πριν “κλειδώσουν” τα απολογιστικά στοιχεία των εσόδων αγοράς,
  • μηχανισμό bonus overperformance για σταθμούς που υπεραποδίδουν σε σχέση με την Ομάδα Αναφοράς,
  • ξεκάθαρους κανόνες για το αν και πώς επιτρέπεται συμμετοχή των ΣΑΗΕ σε μηχανισμούς επάρκειας ισχύος (CRM), καθώς οι σχετικές αναφορές είναι ασαφείς.

3. Εκχώρηση και συμβατικές δεσμεύσεις: “Σιωπηρή συναίνεση” για να ανοίξουν οι τράπεζες την πόρτα

Η πρόταση είναι ξεκάθαρη:

Αν ο ΔΑΠΕΕΠ δεν απαντήσει εντός 20 εργάσιμων ημερών, η συναίνεση να θεωρείται δεδομένη.

Είναι μια θέση απόλυτα εναρμονισμένη με τις απαιτήσεις των τραπεζών για προβλεψιμότητα και γρήγορη ροή εγκρίσεων.

4. Αποζημιώσεις και επίλυση διαφορών: ανάγκη θωράκισης των έργων

Στο Άρθρο 13, η εταιρεία ζητά να κατοχυρωθεί το δικαίωμα αποζημίωσης του επενδυτή σε περιπτώσεις αποδεδειγμένης ζημίας ή καθυστέρησης από υπαιτιότητα του ΔΑΠΕΕΠ.

Επιπλέον, στο Άρθρο 14, η FARIA προτείνει τη δυνατότητα προσφυγής σε διαιτησία υπό τη ΡΑΑΕΥ πριν τη δικαστική οδό — μια προσθήκη που θα επιτάχυνε σημαντικά τη διαδικασία επίλυσης διαφορών. 

Τηλεμέτρηση: τι σημαίνει “πιστοποιημένο σύστημα”;

Σε ένα τεχνικά κρίσιμο σημείο, στο Άρθρο 8, η εταιρεία σημειώνει ότι ο όρος «πιστοποιημένο σύστημα τηλεμέτρησης» δεν ορίζεται πουθενά.

Ζητά να αποσαφηνιστεί:

  • ποια πρότυπα ισχύουν,
  • ποια διαδικασία απαιτείται για την πιστοποίηση,
  • ποιος φορέας θα είναι υπεύθυνος.

Χωρίς αυτές τις διευκρινίσεις, ο κίνδυνος καθυστερήσεων στην υλοποίηση έργων αποθήκευσης αυξάνεται σημαντικά. 

Ένα “τεχνικό” κείμενο με πολιτικό βάρος στην πράσινη μετάβαση

Η FARIA RENEWABLES υπογραμμίζει ότι η υιοθέτηση των παραπάνω βελτιώσεων δεν αποτελεί απλώς γραφειοκρατική λεπτομέρεια αλλά προϋπόθεση για τη χρηματοοικονομική ασφάλεια και τη βιωσιμότητα της νέας γενιάς ενεργειακών έργων.

Με την αποθήκευση να αποτελεί πυλώνα του νέου ενεργειακού μείγματος, το τελικό κείμενο της Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης θα έχει καθοριστικό ρόλο στον ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας