Μενού Ροή
Κορυφώνεται το ράλι στην αποθήκευση - 11 εταιρείες και 660 MW τον Οκτώβριο

Η κούρσα των επενδύσεων στην αποθήκευση συνεχίζεται με 11 εταιρείες να καταθέτουν στη ΡΑΕΕΥ στον κύκλο Οκτωβρίου νέες αιτήσεις αδειοδότησης συνολικής ισχύος 660 MW, επιβεβαιώνοντας ότι βιομηχανία, ΑΠΕ και τεχνικές εταιρείες «στοιχηματίζουν» δυναμικά στην αγορά.

Μεταξύ των αιτήσεων ξεχωρίζουν δύο μεγάλα έργα, ένα σύστημα συσσωρευτών της FARIA Renewables ισχύος 160,99 MW στον Δομοκό Φθιώτιδας και ένα έργο αντλησιοταμίευσης 284 MW της τεχνικής εταιρείας Ν & Κ Γκολιόπολος.

Στο ίδιο πακέτο αιτήσεων περιλαμβάνονται, επίσης, δύο έργα μπαταριών των 30 MW στη Δυτική Ελλάδα από τη βιομηχανία Γιώτης και τρία έργα της ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ ΕΥΒΟΙΑΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ, με ισχύ 52,5 MW το ένα και 10 MW τα άλλα δύο.

Δυναμικό τρίμηνο για την αγορά

Σημειώνεται, ότι το «ράλι» στον κλάδο παρατηρείται ιδιαίτερα τους τελευταίους τρεις μήνες. Τον Σεπτέμβριο κατατέθηκαν 7 αιτήσεις για 465 MW και τον Αύγουστο 12 αιτήσεις για 765 MW, με αποτέλεσμα μέσα στο τελευταίο τρίμηνο οι νέες αιτήσεις αποθήκευσης να ξεπερνούν τα 1,7 GW.

Ο σημερινός χάρτης αδειών αποτυπώνει μια αγορά που ωριμάζει με ταχείς ρυθμούς. Οι ενεργές άδειες αποθήκευσης ανέρχονται σε 1.585, εκ των οποίων 1.489 αφορούν μπαταρίες και 96 αντλησιοταμιεύσεις. Η συνολική ισχύς των αδειοδοτημένων έργων φτάνει τα 67,54 GW, με τους συσσωρευτές να συγκεντρώνουν 53,12 GW και την αντλησιοταμίευση 14,42 GW.

Η δε συνολική χωρητικότητα αγγίζει τις 254,33 GWh, μοιρασμένη σχεδόν ισόποσα: 133,58 GWh στις μπαταρίες και 120,75 GWh στα έργα αντλησιοταμίευσης.

Ποιοι είναι οι στόχοι

Σε επίπεδο στόχων, το ΕΣΕΚ του 2030 προβλέπει μπαταρίες 4 GW με χωρητικότητα 11 GWh και αντλησιοταμίευση 1,9 GW με 16,5 GWh, τοποθετώντας την αποθήκευση στον σκληρό πυρήνα της ενεργειακής μετάβασης. Στο άμεσο ορίζοντα, εκτιμάται ότι θα προχωρήσουν 1,6 GW έργων που λαμβάνουν ενίσχυση (μπαταρίες και αντλησιοταμίευση) και 4,7 GW merchant έργων που θα αναπτυχθούν με έσοδα από την αγορά, την ώρα που ανοίγεται πεδίο και για λύσεις «πίσω από τον μετρητή» (BTM).

Τα συστήματα BTM—συνήθως μπαταρίες εγκατεστημένες σε κατοικίες ή επιχειρήσεις και συνδεδεμένες μετά τον μετρητή κατανάλωσης—προσφέρουν στον τελικό πελάτη ιδιοκτησία και έλεγχο, με στόχο την αυτοκατανάλωση και την εξομάλυνση του φορτίου. Σε συνδυασμό με τα μεγάλα έργα δικτύου, δημιουργούν ένα μωσαϊκό λύσεων που ενισχύει την ευστάθεια, απορροφά την παραγωγή ΑΠΕ και μειώνει το κόστος για το σύστημα.

Το επενδυτικό momentum, όπως αποτυπώνεται στους κύκλους αιτήσεων, μεταφράζεται πλέον σε ώριμους φακέλους και σαφείς προτεραιότητες. Τα μεγάλα έργα εξομαλύνουν την παραγωγή ΑΠΕ, ενισχύουν την ευστάθεια του συστήματος και δημιουργούν νέα πεδία δραστηριοποίησης για βιομηχανία και τεχνικές εταιρείες. Με τις αιτήσεις να τρέχουν και τους στόχους του 2030 να πιέζουν, η αποθήκευση ενέργειας αναδεικνύεται στον πιο κρίσιμο κρίκο της μετάβασης — από τη μελέτη στην υλοποίηση.

Τσάφος: «Δεν θα δοθούν νέες παρατάσεις για τις μπαταρίες» — Στο τραπέζι εναλλακτικό σχέδιο για τα έργα του ΤΑΑ

Στο «καυτό» θέμα της αποθήκευσης αναφέρθηκε και ο υφυπουργός ενέργειας, Νίκος Τσάφος στο 7ο Renewable & Storage Forum, στέλνοντας χθες σαφές μήνυμα ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν νέες παρατάσεις στα χρονοδιαγράμματα των έργων αποθήκευσης, αναφερόμενος ειδικά στα έργα μπαταριών που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Όπως τόνισε, η κυβέρνηση κινείται σε διπλό άξονα: αυστηρή τήρηση των προθεσμιών και παράλληλα προετοιμασία εναλλακτικού σχεδίου για περιπτώσεις που δεν θα προλάβουν.

«Είμαστε σε μια διαρκή άσκηση να βεβαιωθούμε ότι μπορούμε να εκπληρώσουμε όλες τις υποχρεώσεις μέχρι το καλοκαίρι του 2026. Ταυτόχρονα, προετοιμάζουμε ένα εναλλακτικό σχέδιο», σημείωσε, περιγράφοντας την εικόνα της προόδου ως «σημαντικά καλύτερη» σε σχέση με πριν από έξι μήνες. «Πρόκειται για συγκεκριμένα έργα που αντιμετωπίζουν συγκεκριμένα προβλήματα. Γενικώς όμως βλέπουμε πρόοδο. Υπάρχουν έργα για τα οποία ψάχνουμε εναλλακτικές απαντήσεις για όσα δεν καταφέρουν να ολοκληρώσουν στις προθεσμίες», πρόσθεσε.

Στο ενδεχόμενο νέων παρατάσεων, ο υφυπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν διαφαίνεται τέτοιο περιθώριο ούτε για τα έργα των διαγωνισμών ούτε για τις εμπορικές (merchant) μπαταρίες. Για τις τελευταίες, όπως εξήγησε, η αρχική παράταση κρίθηκε αναγκαία ώστε να αποσαφηνιστούν οι όροι της υπουργικής απόφασης, ωστόσο «δεν θα χρειαστεί νέα». «Αν αρχίσουμε να δίνουμε παρατάσεις, σίγουρα θα βγούμε εκτός προθεσμιών Ταμείου Ανάκαμψης», υπογράμμισε.

Το μήνυμα είναι διπλό: από τη μία, επίσπευση εργασιών και αποφάσεων για να «κλειδώσουν» οι κρίσιμες διοικητικές και τεχνικές απαιτήσεις έως το καλοκαίρι του 2026, από την άλλη, στοχευμένες λύσεις για έργα που σκοντάφτουν σε επιμέρους εμπόδια, χωρίς όμως να αλλοιώνονται τα συνολικά deadlines του ΤΑΑ.

Με τις υποδομές αποθήκευσης να θεωρούνται καθοριστικές για τη σταθερότητα του συστήματος και την υψηλότερη διείσδυση ΑΠΕ, η κυβέρνηση επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στη ρεαλιστική διαχείριση των καθυστερήσεων και στη θεσμική πειθαρχία που επιβάλλουν τα ευρωπαϊκά χρονοδιαγράμματα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας