Μενού Ροή
fysiko aerio itc
Μεταβατικό καύσιμο έως το 2050 το φυσικό αέριο αλλά και νέα “πράσινα” δίκτυα με βιομεθάνιο και υδρογόνο

Οι υποδομές φυσικού αερίου, ο ρόλος της Ελλάδας ως σταυροδρόμι για την Ευρώπη και η διείσδυση στην ελληνική αγορά συζητήθηκαν στη συνεδρία για τις Υποδομές Ενέργειας στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών - ITC 2025, που λαμβάνει χώρα στις 23 και 24 Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο.

Barbara Morgante, CEO, Enaon: χρειάζονται κίνητρα για να επιτευχθούν οι στόχοι για το βιομεθάνιο

Στα έργα επέκτασης και εκσυγχρονισμού του δικτύου διανομής φυσικού αερίου αναφέρθηκε η διευθύνουσα σύμβουλος της Enaon, Barbara Morgante, υπογραμμίζοντας τις παρεμβάσεις ψηφιοποίησης που γίνονται στους αγωγούς, αλλά και τις επεκτάσεις σε όλο και περισσότερες περιοχές της Ελλάδας.

Όπως τόνισε η κα Morgante, η Enaon χρησιμοποιεί πλέον σταθμούς LNG για να φέρει το φυσικό αέριο σε περισσότερες πόλεις χωρίς να απαιτείται η κατασκευή πολλών χιλιομέτρων αγωγών, γεγονός που κρατά πιο χαμηλά το κόστος των υποδομών.

Με αυτή τη μεθοδολογία λειτουργούν ήδη τα δίκτυα σε Καστοριά, Φλώρινα και στη βιομηχανική περιοχή της Πάτρας, και βρίσκονται σε εξέλιξη τα έργα για τα δίκτυα σε πέντε ακόμα πόλεις: Πάτρα (αστική περιοχή), Αγρίνιο, Πύργος, Άρτα, Ιωάννινα και Καρπενήσι.

Σε ότι αφορά στην εισαγωγή βιομεθανίου στο δίκτυο, η κα Morgante τόνισε ότι για να επιτευχθεί ο εθνικός στόχος των 2,1 TWh/ έτος έως το 2030, απαιτείται να δοθούν κίνητρα στους παραγωγούς και ίσως και οικονομική στήριξη από την πολιτεία. 

Η κα Morgante σημείωσε ότι ο όμιλος της Italgas έχει μακρά εμπειρία στην χρήση βιομεθανίου στα δίκτυα της Ιταλίας και αυτή η εμπειρία μπορεί να αξιοποιηθεί από την Enaon για την πιο εύκολη εισαγωγή του βιομεθανίου στα ελληνικά δίκτυα.

Νίκος Λιάπης, Operations Director – Energy Sector, Hill International: εισερχόμαστε σε μία νέα περίοδο ενεργειακών επενδύσεων, οι οποίες ωθούνται από την παραγωγή και τη ζήτηση με τα FSRU να είναι σημαντικά

Στα έργα FSRU και τις υποδομές LNG αναφέρθηκε ο  Operations Director, Energy Division, Hill International, Νίκος Λιάπης.

Τόνισε πως οι διεθνείς και παγκόσμιοι θεσμοί δεν αντέδρασαν συντεταγμένα στην κλιματική αλλαγή και οι λύσεις που προτάθηκαν δεν έδωσαν κάποια κάλυψη. Με αυτό το τον τρόπο αποκαλύφθηκαν τα προβλήματα στη διαχείριση της ενέργειας και του σχεδιασμού των υποδομών.

Η ανάγκη για πιο “πράσινα” καύσιμα είχε ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), οι εξαγωγές του οποίου πλέον αναμένεται να διπλασιαστούν. Θα επέλθουν επομένως τρομακτικές αλλαγές στην παραγωγή του με άμεση επίπτωση στις υποδομές.

Παρατηρώντας τις εξελίξεις στον κλάδο του Oil and Gas από τις 45 χώρες που δραστηριοποιείται η Hill International και με πιο πρόσφατο έργο στο Γκντανσκ της Πολωνίας, ο κ. Λιάπης σχολίασε πως συντελείται μία σημαντική στροφή. Αυτό συμβαίνει καθώς εισερχόμαστε σε μία νέα περίοδο ενεργειακών επενδύσεων, οι οποίες ωθούνται από την παραγωγή και τη ζήτηση με τα FSRU να είναι σημαντικά και τις τιμές του LNG να κινούνται ανοδικά.

Για την Ευρώπη ανέφερε πως στις υποδομές LNG πρωτοστατούν η χώρα μας, η Γερμανία και η Φινλανδία και πρόσθεσε πως η Γηραιά Ήπειρος γίνεται ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG.

Σε παγκόσμιο επίπεδο εκτίμησε πως έως το 2030 οι επενδύσεις στον κλάδο θα αυξηθούν κατά 50% με τις ιδιωτικές επενδύσεις το 2025 να ανέρχονται στα 7 τρισ. €, ενώ για το 2030 εκτίμησε πως το ποσό αυτό θα εκτοξευθεί στα 10 τρισ. €.

Επομένως, τα δίκτυα και οι διασυνδέσεις μαζί με τα FSRU είναι σημαντικά και θα λειτουργούν συμπληρωματικά με τις υποδομές σε Ευρώπη και Ελλάδα να αυξάνονται.

Για το Κάθετο Διάδρομο επισήμανε πως αυτός υπάρχει σε μεγάλο βαθμό και πρόκειται για κομμάτια υποδομών που ξεκινούν από τη χώρα μας και φτάνουν ως την Ουκρανία. Πρόσθεσε πως αυτή τη στιγμή στη Βουλγαρία κατασκευάζεται ένας διπλός αγωγός υψηλής μήκους 170 χλμ που μπορεί να μεταφέρει εκτός από Φυσικό Αέριο και υδρογόνο με το ύψος της επένδυσης να ανέρχεται στα 300 εκατ. € και το οποίο καλύπτεται εν μέρει χρηματοδοτικά από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ωστόσο, όπως κάθε έργο έτσι και αυτό αντιμετωπίζει καθυστερήσεις καθώς ξεκίνησε το 2016, με τη σύμβαση να υπογράφεται στα τέλη του 2023 και τα έργα να ξεκινούν τον Απρίλιο του 2024. Πρόσθεσε πως για το έργο έχουν αλλάξει αρκετά πράγματα καθώς όταν ξεκίνησε το 2016 δεν υπήρχε ζήτηση, ενώ ύστερα από εννέα χρόνια και λόγω -γεωπολιτικών κυρίως- εξελίξεων η χωρητικότητα του αγωγού εκτιμάται πως θα γεμίσει.

Νίκος Κωτούλας, Γενικός Διευθυντής Έργων της «Σαμαράς & Συνεργάτες ΑΕ – Σύμβουλοι Μηχανικοί»: τάση για πιό “πράσινα” δίκτυα με βιομεθάνιο και υδρογόνο

«Το φυσικό αέριο είναι το μεταβατικό καύσιμο προς την κλιματική ουδετερότητα και θα το έχουμε στη ζωή μας έως το 2050, όταν θα αποτελεί το 7% της πρωτογενούς διάθεσης ενέργειας, είπε από την πλευρά του ο Νίκος Κωτούλας, Γενικός Διευθυντής Έργων της «Σαμαράς & Συνεργάτες ΑΕ – Σύμβουλοι Μηχανικοί», στο πλαίσιο της τοποθέτησής του στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2025.

«Στην Ευρώπη παρατηρούμε ότι η πράσινη μετάβαση δεν είναι αυτοσκοπός, η ενεργειακή ασφάλεια και η ανταγωνιστικότητα είναι εξίσου σημαντικές, επομένως πρέπει να ισορροπήσουμε ανάμεσα σε αυτές τις τρεις συνιστώσες», τόνισε, ενώ σε ό,τι αφορά την κατάσταση της χώρας, ο κ. Κωτούλας πρόσθεσε ότι «είμαστε ήδη ενεργειακός κόμβος, αλλά και πυλώνας ενεργειακής ασφάλειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια».

Μιλώντας για τα CGTT, τα έργα παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο, ο ίδιος επισήμανε ότι η Ελλάδα διαθέτει την τεχνογνωσία και εξαιρετικά καταρτισμένους μηχανικούς σε ιδιαίτερα απαιτητικά έργα. «Ο όμιλος Σαμαράς & Συνεργάτες είναι ο μεγαλύτερος αμιγώς όμιλος μελετητικών και συμβουλευτικών εργασιών με 500 μηχανικούς». 

Μεταξύ άλλων, ο όμιλος εκπονεί τις μελέτες εφαρμογής για τη μονάδα θερμοηλεκτρικής Αλεξανδρούπολης, μετά την ολοκλήρωση των μελετών για τη θερμοηλεκτρική μονάδα Λάρισας, συμμετέχει στις μελέτες για τον πρώτο σταθμό παραγωγής βιομεθανίου που υλοποιείται από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας στη Φιλιππιάδα, στην πρώτη μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου στην Πτολεμαΐδα, που υλοποιείται από τη συμπραξη της Motor Oil με τη ΔΕΗ, όπως και στο project IFESTOS, τη μονάδα δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα της Τιτάν στο Καμάρι Βοιωτίας και τέλος, έχει αναλάβει το project management των δικτύων αερίων της ΕΝΑΟΝ. 

Σύμφωνα με τον κ. Κωτούλα, οι τάσεις θέλουν τα δίκτυα να γίνονται πιο «πράσινα», με τη χρήση βιομεθανίου και υδρογόνου.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας