Πριν από τρία χρόνια, οι αναλυτές της Castleton Commodities International (CCI) συγκεντρώθηκαν στα γραφεία του Λονδίνου για να συζητήσουν πώς μπορούν να αποκομίσουν κέρδη από ένα αυξανόμενο φαινόμενο στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας — τις αρνητικές τιμές.
Όπως αναφέρει το Bloomberg oι απορρυθμισμένες αγορές και οι έντονες διακυμάνσεις τιμών που παρατηρούσαν ήταν ακριβώς οι συνθήκες στις οποίες εταιρείες εμπορίας όπως η CCI ευδοκιμούν. Ωστόσο, η αποθήκευση ηλεκτρισμού όταν η ζήτηση είναι χαμηλή και η πώλησή του όταν οι τιμές ανεβαίνουν αποδεικνύεται πολύ πιο δύσκολη σε σχέση με άλλα εμπορεύματα, όπως ο χαλκός ή το πετρέλαιο.
Το φαινόμενο αυτό εντείνεται, καθώς η παραγωγή από ανανεώσιμες πηγές υπερβαίνει σε πολλές περιπτώσεις τη ζήτηση, οδηγώντας τις τιμές κάτω από το μηδέν και αναγκάζοντας σε σπατάλη πλεονάζουσας ενέργειας. Μόλις λίγες ώρες αργότερα, με την πτώση του ανέμου ή τη δύση του ηλίου, οι τιμές εκτινάσσονται.
Η λύση που βρήκε η CCI ήταν να εισέλθει στην αγορά βιομηχανικών μπαταριών.
Η εταιρεία, πρωτοπόρος ανάμεσα στους εμπόρους εμπορευμάτων, ανήκει πλέον σε έναν αυξανόμενο κύκλο επιχειρήσεων, όπως οι κολοσσοί Vitol Group και Trafigura Group, που επενδύουν σε μπαταρίες μεγάλης κλίμακας. Μετά από δεκαετίες κερδοφορίας από το εμπόριο πετρελαίου, φυσικού αερίου και μετάλλων, οι traders στρέφονται πλέον στις ευκαιρίες αγοράς, αποθήκευσης και πώλησης ενέργειας απευθείας στα δίκτυα — ιδιαίτερα στην Ευρώπη, όπου η εγκατεστημένη χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί επταπλάσια έως το 2030.
«Είναι ο απόλυτα γρήγορος και επεκτάσιμος τρόπος να εκμεταλλευτείς τις ακραίες διακυμάνσεις και να τις αντιμετωπίσεις», δήλωσε ο Arie Pilo, επικεφαλής επενδύσεων της CCI. «Δεν βλέπεις το Brent να κινείται από μείον 50 δολάρια το βαρέλι σε συν 3.000 δολάρια μερικές φορές την εβδομάδα. Αυτό, όμως, συμβαίνει με την ηλεκτρική ενέργεια.»
Η παραγωγή από ΑΠΕ στην Ευρώπη έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, αλλά οι επενδύσεις σε αποθήκευση ενέργειας δεν έχουν συμβαδίσει. «Η περιοχή χρειάζεται αμέτρητες μεγάλες μπαταρίες για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των αρνητικών τιμών», είχε δηλώσει τον Φεβρουάριο ο CEO της Vitol, Russell Hardy.
Σχέδια δισεκατομμυρίων
Από τη συνάντηση πριν τρία χρόνια — και καθώς οι αρνητικές τιμές έγιναν πιο συχνές — η CCI απέκτησε σημαντικά περιουσιακά στοιχεία βιομηχανικής αποθήκευσης ενέργειας σε περιοχές με υψηλή διείσδυση ΑΠΕ
Η αποθήκευση ως νέο «Cushing» της Ευρώπης
Οι μπαταρίες μεγάλης κλίμακας έχουν μέγεθος και εμφάνιση παρόμοια με κοντέινερ μεταφορών και τοποθετούνται συχνά κοντά σε μεγάλες μονάδες ΑΠΕ, όπως τα αιολικά της Σκωτίας ή τα φωτοβολταϊκά της Γερμανίας.
«Μπορείς να το συγκρίνεις με το να έχεις δεξαμενές πετρελαίου στο Cushing ή στο Permian — οι traders πρέπει πάντα να έχουν assets στο κέντρο της δράσης», σημειώνει ο Laurent Segalen, επενδυτής στον κλάδο.
Πολλαπλές πηγές κέρδους
Οι αρνητικές τιμές δεν είναι ο μόνος λόγος επένδυσης σε μπαταρίες. Οι traders μπορούν να κερδίζουν απλώς αγοράζοντας φθηνά και πουλώντας ακριβότερα, αλλά και από τις «επικουρικές υπηρεσίες» που προσφέρουν στα δίκτυα για τη διατήρηση της σταθερότητας.
Η πτώση του κόστους των μπαταριών, χάρη στην ανάπτυξη της βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων, ενισχύει ακόμη περισσότερο τη βιωσιμότητα τέτοιων επενδύσεων. Η βελτιωμένη τεχνολογία επιτρέπει μεγαλύτερη αποθήκευση και καλύτερο χρονισμό στην πώληση της ενέργειας.
Το μεγαλύτερο εμπόδιο παραμένει η εξασφάλιση χώρων για κατασκευή και η πρόσβαση στα δίκτυα. Όσοι κατάφεραν να το κάνουν νωρίς, επωφελούνται ήδη από το μειωμένο κόστος.
«Η τιμή μιας νέας μπαταρίας έχει μειωθεί κατά 50% την τελευταία διετία, κάτι που υπήρξε εξαιρετικά θετικό για όσους κινήθηκαν έγκαιρα και κατάφεραν να εξασφαλίσουν γη για ανάπτυξη», καταλήγει ο Pilo.