Οι ανταγωνιστές στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, BYD και Tesla, αναμένεται να είναι οι μεγαλύτεροι χαμένοι από τον προτεινόμενο δασμό 50% του Μεξικού σε αυτοκίνητα εισαγόμενα από την Κίνα, προκαλώντας πιθανή επιβράδυνση της ταχέως αναπτυσσόμενης αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα, ενώ αφήνει ανεπηρέαστους τους παραδοσιακούς «Big Three» αμερικανικούς κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Ο προτεινόμενος δασμός, που ανακοινώθηκε την Τετάρτη, στοχεύει τόσο ηλεκτρικά όσο και βενζινοκίνητα αυτοκίνητα εισαγόμενα από χώρες με τις οποίες το Μεξικό δεν έχει συμφωνία ελεύθερου εμπορίου, όπως η Νότια Κορέα, η Ινδία, η Ινδονησία και η Ρωσία. Στην πράξη, όμως, η επιβάρυνση θα επηρεάσει κυρίως τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα και πωλούνται στο Μεξικό, σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς.
Ο δασμός έχει τη δυνατότητα να αναδιαμορφώσει τη γρηγορότερα αναπτυσσόμενη αγορά αυτοκινήτων στη Βόρεια Αμερική και να επιβραδύνει την εκρηκτική ανάπτυξη της BYD στο Μεξικό, σύμφωνα με τους αναλυτές. Τον τελευταίο χρόνο, το Μεξικό αύξησε τους δασμούς στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα από 0% σε 15% και τώρα σε 50%, δήλωσε ο Eugenio Grandio, πρόεδρος της Electric Mobility Association στο Μεξικό. «Είναι σίγουρα ένας παράγοντας που αλλάζει τα δεδομένα», σημείωσε. «Το 50% είναι ένας πολύ επιθετικός αριθμός».
Το σχέδιο πρέπει ακόμα να εγκριθεί από το Κογκρέσο του Μεξικού, όπου το κόμμα Morena της προέδρου Κλαούντια Σέινμπαουμ διαθέτει σημαντική πλειοψηφία. Παρά τη γενικότερη εφαρμογή του δασμού, στην πράξη θα εξαιρούνται οι παραδοσιακοί Αμερικανοί κατασκευαστές – General Motors, Ford και Stellantis – βάσει διατάγματος του 2003, που επιτρέπει στις εταιρείες με εργοστάσια στο Μεξικό να εισάγουν ποσοστό οχημάτων χωρίς δασμό από χώρες που δεν έχουν συμφωνία ελεύθερου εμπορίου. Σε αντίθεση με τη Tesla και τη BYD, και οι τρεις μεγάλοι Αμερικανοί κατασκευαστές έχουν εργοστάσια στο Μεξικό.
Οι σχεδιαζόμενες εγκαταστάσεις της Tesla και της BYD στο Μεξικό έχουν σταματήσει. Η Tesla ανέστειλε πέρυσι την κατασκευή του εργοστασίου της στο βόρειο Μεξικό, επικαλούμενη την πίεση των επιτοκίων και την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας. Το εργοστάσιο επρόκειτο να είναι το μεγαλύτερο της Tesla παγκοσμίως, δημιουργώντας έως 6.000 θέσεις εργασίας. Όλα τα μοντέλα Model 3 και Model Y που πουλήθηκαν στο Μεξικό από τα μέσα του 2023 κατασκευάστηκαν στο εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη, σύμφωνα με τον Salvador Rosas, αντιπρόεδρο του Tesla Owners Club στο Μεξικό.
Η BYD είχε ανακοινώσει το 2023 σχέδια για εργοστάσιο στο Μεξικό, τα οποία ακυρώθηκαν φέτος λόγω ανησυχιών των μεξικανικών αρχών για πιθανές εντάσεις με τις ΗΠΑ και μεταφορά τεχνολογίας. Παρά την ακύρωση του εργοστασίου, η BYD γνώρισε εκρηκτική ανάπτυξη από την είσοδό της στην αγορά του Μεξικού στα τέλη του 2023, με πωλήσεις περίπου 40.000 αυτοκινήτων το 2024, σχεδόν το μισό των ηλεκτρικών και plug-in αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στη χώρα. Τον Αύγουστο, η BYD ανακοίνωσε ότι διπλασίασε τον ρυθμό πωλήσεων μέχρι στιγμής το 2025.
Μετά την ανακοίνωση των δασμών, η Κίνα κάλεσε το Μεξικό να «σκεφτεί δύο φορές» πριν επιβάλει τους δασμούς, προειδοποιώντας ότι θα επηρεάσουν σοβαρά το επιχειρηματικό περιβάλλον. Ο Flavio Volpe, πρόεδρος του Canada’s Automotive Parts Manufacturers’ Association, δήλωσε ότι οι νέοι δασμοί θα εκτιμηθούν «θετικά» από την κυβέρνηση Τραμπ, καθώς θα διευκολύνουν τους Αμερικανούς κατασκευαστές να ανταγωνιστούν τη BYD. «Η μόνη αγορά που αναπτύσσεται στη Βόρεια Αμερική είναι το Μεξικό», πρόσθεσε.
Πηγή: Reuters