«Βουτιά» έκαναν χθες οι μετοχές των Κινέζων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων , παρά το αυξημένο ενδιαφέρον από Βρετανούς αγοραστές, καθώς ο βιομηχανικός κολοσσός BYD ανακοίνωσε νέο γύρο μειώσεων τιμών σε μια ήδη σκληρή μάχη της αγοράς.
Η μετοχή της BYD στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ υποχώρησε έως και 8,25% από το υψηλό ρεκόρ που είχε σημειώσει την προηγούμενη εβδομάδα, μετά την ανακοίνωση το Σαββατοκύριακο για μειώσεις τιμών σε 22 ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά μοντέλα. Η μεγαλύτερη μείωση, 34%, εφαρμόστηκε σε ένα plug-in υβριδικό μοντέλο, μειώνοντας την τιμή του κατά 53.000 γιουάν (5.423 λίρες) στα 102.800 γιουάν (10.519 λίρες). Άλλοι Κινέζοι κατασκευαστές ακολούθησαν, με την κρατικά υποστηριζόμενη Changan να προσφέρει έκπτωση 15% σε ένα από τα SUV της, ενώ η Leapmotor, με τη στήριξη της Stellantis, επίσης μείωσε τις τιμές έως και 30% σε ορισμένα μοντέλα.
Η επιθετική τιμολόγηση, μέρος της εκστρατείας «σταθερής τιμής» της BYD που θα διαρκέσει έως το τέλος του επόμενου μήνα, αναμένεται να αυξήσει τις αποστολές οχημάτων του δεύτερου τριμήνου έως και 30%, σύμφωνα με αναλυτές της Citi. Ωστόσο, αυτή η ανάπτυξη έρχεται σε βάρος της κερδοφορίας, με τα εκτιμώμενα καθαρά κέρδη ανά όχημα για το τρίμηνο να υπολείπονται του ετήσιου στόχου της BYD. Οι μικρότεροι ανταγωνιστές με ασθενέστερους ισολογισμούς αντιμετωπίζουν πλέον ένα δύσκολο δίλημμα: είτε να μειώσουν τις τιμές και να "αιμορραγήσουν", είτε να χάσουν μερίδιο αγοράς. Αν και ο ανταγωνισμός εντείνεται στο εξωτερικό, τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα κατακτούν έδαφος και στην εγχώρια αγορά.
Νέα δεδομένα από την Auto Trader δείχνουν εκρηκτική αύξηση στο ενδιαφέρον των καταναλωτών, με πάνω από 1,4 εκατ. επισκέψεις σε αγγελίες για κινεζικά ηλεκτρικά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, με το μερίδιο τους να ανεβαίνει από το 1,3% του συνόλου των επισκέψεων πέρυσι στο 5,3% φέτος.
Καθώς οι Κινέζοι κατασκευαστές κατακλύζουν την αγορά με προσιτές επιλογές, η Βρετανία ενισχύει τη δική της πράσινη στρατηγική. Ο πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ ανακοίνωσε πρόσφατα πακέτο 2,3 δισ. λιρών για την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής EV και των σχετικών υποδομών, επιβεβαιώνοντας την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων βενζίνης και πετρελαίου από το 2030, ενώ θα προσφέρει φορολογικά κίνητρα και ρυθμιστική ευελιξία.
Με τον πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, να επιβάλλει δασμούς στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, και την ΕΕ να εξετάζει παρόμοια μέτρα, το Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να καταστεί ολοένα και πιο ελκυστικός προορισμός για κινεζικές εξαγωγές.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν πάνω από 40% τον Μάρτιο, καθιερώνοντάς τη χώρα ως τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη και μία από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως.