Η ανάγκη επιτάχυνσης της μετάβασης στο νέο οικονομικό μοντέλο της κυκλικής οικονομίας ήταν το κεντρικό μήνυμα που αναδείχθηκε στο Ανοιχτό Σκέλος της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Βιομηχανιών και Επιχειρήσεων Ανακύκλωσης και Ενεργειακής Αξιοποίησης Αποβλήτων, του θεσμικού εκπροσώπου της Κυκλικής Οικονομίας στη χώρα μας, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 23 Ιουνίου 2026 στην Αίγλη Ζαππείου.
Κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση ήταν ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης κ. Κωστής Χατζηδάκης.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης υπογραμμίστηκε η ανάγκη για:
- Υποστήριξη της ανακύκλωσης ως θεμελιώδους πυλώνα της κυκλικής μετάβασης,
- Ανάπτυξη και επιτάχυνση των απαραίτητων υποδομών διαχείρισης αποβλήτων, με πρώτο βήμα την ολοκλήρωση των έργων στην Αττική,
- Ενίσχυση της διοικητικής ικανότητας και της αποτελεσματικότητας των αρμόδιων δημόσιων υπηρεσιών και
- Προώθηση της ενεργειακής αξιοποίησης ως συμπληρωματικού πυλώνα ενός ολοκληρωμένου συστήματος κυκλικής οικονομίας.
Μετά το πέρας της εκδήλωσης ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης κ. Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε σχετικά:
«Τα τελευταία 7 χρόνια η Ελλάδα έχει κάνει σημαντικά βήματα μπροστά στον τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων και της ανακύκλωσης. Βεβαίως η χώρα μας έχει ακόμη δρόμο να διανύσει για να φτάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στη διαχείριση των αποβλήτων. Όμως σήμερα διαθέτει σχέδιο, υποδομές και χρηματοδοτικά εργαλεία για να καλύψει αυτή την απόσταση.
Το καλοκαίρι του 2019, παραλάβαμε τη χώρα χωρίς ουσιαστικό εθνικό σχεδιασμό στο κομμάτι της διαχείρισης αποβλήτων, χωρίς υποδομές και με απειλές για πρόστιμα λόγω παραβιάσεων της ενωσιακής νομοθεσίας. Ως Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τότε, κλήθηκα να λύσω αυτή τη σύνθετη εξίσωση. Από την πρώτη στιγμή, δώσαμε μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών. Το 2019 υπήρχαν μόλις 3 μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων σε πλήρη λειτουργία και άλλες 5 σε φάση κατασκευής. Σήμερα λειτουργούν 14 μονάδες, άλλες 28 βρίσκονται υπό κατασκευή και 10 ακόμη σε διαγωνιστική διαδικασία. Μεγάλη πρόκληση παραμένει η Αττική. Έχω κάθε λόγο να πιστεύω ότι μέσα στον Ιούλιο θα παρουσιαστεί ο σχεδιασμός της Περιφέρειας Αττικής για τη διαχείριση των αποβλήτων.
Παράλληλα, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για νέες επενδύσεις στον τομέα. Η κινητοποίηση πόρων δεν περιορίζεται μόνο στο ΕΣΠΑ ή στον Αναπτυξιακό Νόμο. Ουσιαστικό ρόλο θα διαδραματίσει και το νέο Ελληνικό Ταμείο Καινοτομίας και Υποδομών, που δημιουργήθηκε από το Υπερταμείο και το οποίο θα συνεπενδύει σε κρίσιμους παραγωγικούς κλάδους, όπως η ενεργειακή μετάβαση και η κυκλική οικονομία. Ταυτόχρονα, η χώρα διαθέτει πλέον το πιο ανταγωνιστικό πλαίσιο φορολογικό κινήτρων για την έρευνα και την καινοτομία.
Θεωρώ ότι πρέπει να συνδυάζουμε τη στήριξη της επιχειρηματικότητας με την εταιρική κοινωνική ευθύνη από τη μια πλευρά, αλλά και με την προστασία του περιβάλλοντος. Έτσι ώστε η ανάπτυξη να είναι βιώσιμη και να υπηρετεί -κι όχι να βλάπτει- το συμφέρον των παιδιών μας. Ο κλάδος της ανακύκλωσης και της ενεργειακής αξιοποίησης των αποβλήτων είναι στην αιχμή αυτής της προσπάθειας.»
Η Πρόεδρος του ΣΕΠΑΝ κ. Λένα Μπέλση δήλωσε:
“Χαιρόμαστε πολύ καθώς στο ανοιχτό σκέλος της Γενικής μας Συνέλευσης που καθιερώνουμε πλέον ως θεσμό, είχαμε την ευκαιρία να μοιραστούμε, με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης κ. Κωστή Χατζηδάκη, γόνιμες θέσεις και προτάσεις για την Κυκλική Οικονομία.
Η επιτάχυνση στο νέο αυτό αναπτυξιακό μοντέλο για την ελληνική οικονομία αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Ένα μοντέλο ευθύνης, γνώσης, καινοτομίας και ποιότητας, με πρωταγωνιστή τον ιδιωτικό τομέα.
Τα μέλη του ΣΕΠΑΝ είναι οι επιχειρήσεις που καθημερινά επενδύουν, δημιουργούν υποδομές, αξιοποιούν απόβλητα και μετατρέπουν μια περιβαλλοντική υποχρέωση σε δυναμική αναπτυξιακή δυνατότητα. Αυτό που ζητάμε είναι ένα αποτελεσματικό θεσμικό πλαίσιο, ισονομία στην αγορά, ουσιαστικούς ελέγχους και έναν σταθερό θεσμικό συνομιλητή που θα επιταχύνει τις αναγκαίες αποφάσεις. Έχουμε μείνει πίσω και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε άλλο χρόνο. Η Κυκλική Οικονομία πρέπει να γίνει υπόθεση όλων, ένα εθνικό στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε.”