Σήμερα είναι η μέρα της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για το διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την νέα σύμβαση παραχώρησης διάρκειας 25 ετών της Αττικής Οδού, που ήδη έχει τραβήξει το ενδιαφέρον των εξής οκτώ σχημάτων:
1.ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
2.GRUPPO FININC – INC SpA
3.ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
4.Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.»
5.Ένωση προσώπων «ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM»
6.Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «ΙΝΤΡΑΚΑΤ- BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A.» και «RUBICONE BIDCO S.A.»
7.Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.AR.L.» και «FINCOP INFRASTRUCTURE LTD»
8.Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες «VAUBAN» – «DIF» – «EGIS»
Να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα από το σχήμα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει φύγει η First Sentier, στο σχήμα της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΑΒΑΞ μπήκε η Μeridiam αντί της Adrian και στο σχήμα της Brisa εντάχθηκε η ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Ουσιαστικά όλοι οι μεγάλοι όμιλοι έχουν ενδιαφερθεί κάτι που ενισχύει τις ενδείξεις για κατάθεση υψηλών προσφορών, έστω κι αν η αρμόδια των επιτοκίων βάζει τα σχετικά «φρένα»
Υπενθυμίζεται πάντως ότι καθώς το κατασκευαστικό κομμάτι δεν είναι σημαντικό, «βαρόμετρο» για το διαγωνισμό είναι το ύψος των διοδίων που έχουν μειωθεί για τα επόμενα 5 χρόνια από τα 2,80 ευρώ στα 2,50 ευρώ. Βέβαια υπάρχει η πρόβλεψη αύξησης τους στο τέλος της πενταετίας, πράγμα που σημαίνει ότι μακροπρόθεσμα ανοίγει το παράθυρο αυξήσεων.
Επίσης προσμετράτε ότι η κίνηση της Αττικής Οδού έχει καλύψει το χαμένο έδαφος της πανδημία σε επίπεδα. Σημειώνεται ότι η μέση ημερήσια κίνηση στο πρώτο τουλάχιστον ενδεκάμηνο του 2022 έφτασε τα επίπεδα προ κρίσης, τα επίπεδα του 2019. Η μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2023 έχει ενισχυθεί σε πάνω από 255.000 οχήματα ημερησίως.
Ποια είναι η Αττική Οδός
Να σημειωθεί ότι η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (που ανήκει στον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ Α.Ε.) έχει μέχρι σήμερα την ευθύνη λειτουργίας του έργου κατέχοντας ποσοστό 65,75%. Επίσης η ΑΒΑΞ Α.Ε. κατέχει ποσοστό 24,19%, η ΕΤΕΘ Α.Ε. (που ανήκει στον Όμιλο ΑΒΑΞ Α.Ε.) με ποσοστό 10,02% και η Γαλλική EGIS PROJECTS S.A. με 0,04%.
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Περαιτέρω, ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών - Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού - Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.