Μενού Ροή
Iστορική η συμφωνία στον ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών ρύπων λέει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το “μήνυμα” στα διυλιστήρια

Τη σημασία της συμφωνίας για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που διαμόρφωσε ο ΙΜΟ επισήμανε, με ανακοίνωσή, της η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), αναδεικνύοντας, ωστόσο, και την ευθύνη του κλάδου παραγωγής καυσίμων στην επίτευξη των νέων φιλόδοξων στόχων. Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της η ΕΕΕ με αιχμή τη νέα συμφωνία, πολλά εξαρτώνται από τη διαθεσιμότητα και διανομή αυτών των εναλλακτικών καυσίμων και τεχνολογιών.

Να σημειωθεί, ότι όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, παρά τα όσα αποφασίζουν τα θεσμικά όργανα τόσο της ΕΕ όσο και της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, υπάρχει ζήτημα με τη διαθεσιμότητα ποσοτήτων αλλά και την ετοιμότητα παραγωγής των νέων καυσίμων. Επίσης υπάρχει ασάφεια για το πιο είναι η βέλτιστη λύση π.χ. μεθανόλη κτλ, ενώ παράλληλα υπάρχει και το θέμα των συνακόλουθων επιπτώσεων σε άλλους κλάδους π.χ. τιμές στα τρόφιμα, με την αναπτυξη της κατανάλωσης βιοκαυσίμων, που στερούν από την αγορά κρίσιμες ποσότητες από κομβικά αγαθά διατροφής.

Η Μελίνα Τραυλού

Πάντως, όπως δήλωσε σχετικά η Πρόεδρος της ΕΕΕ κα. Μελίνα Τραυλού, “η λήψη διεθνών μέτρων για μια παγκόσμια βιομηχανία, όπως η ναυτιλία, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Είμαστε απόλυτα προσηλωμένοι στην επίτευξη της απανθρακοποίησης του κλάδου μας. Στηρίζουμε σθεναρά την πρόσφατη υιοθέτηση στον ΙΜΟ νέων, πιο φιλόδοξων στόχων”.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με την ΕΕΕ, η διαθεσιμότητα ασφαλών και κατάλληλων εναλλακτικών drop-in καυσίμων είναι καθοριστικός παράγοντας για την ενεργειακή μετάβαση του υπάρχοντα στόλου, δεδομένου του σύντομου χρονικού περιθωρίου μέχρι το 2030, ώστε να διασφαλισθεί η ομαλή λειτουργία του αυξανόμενου παγκόσμιου εμπορίου σημειώνει η ΕΕΕ και προσθέτει ότι:

"Η διαθεσιμότητα και διανομή αυτών των εναλλακτικών καυσίμων και τεχνολογιών, εξαρτάται κυρίως από τη συνδρομή άλλων εμπλεκόμενων με τη ναυτιλία κλάδων (όπως παραγωγοί και προμηθευτές καυσίμων, κατασκευαστές μηχανών, ναυπηγεία, λιμάνια και άλλοι)” τονίζει η ΕΕΕ που επισημαίνει ότι είναι απαραίτητο σε επίπεδο ΙΜΟ να διασφαλιστεί ότι η μετάβαση σε εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες είναι ασφαλής για τα πλοία και τους ναυτικούς. Επίσης, πρέπει να υιοθετηθεί άμεσα ένα οικονομικό μέτρο για μια υποχρεωτική εισφορά (levy) επί των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, μαζί με ένα απλό τεχνικό πρότυπο καυσίμου, τα οποία έχουν ήδη προταθεί από τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα.  Αυτό θα συμβάλλει πρακτικά στη μείωση της διαφοράς κόστους μεταξύ συμβατικών και εναλλακτικών καυσίμων, ώστε να διευκολυνθεί σε ικανοποιητικό βαθμό η διαθεσιμότητα και η χρήση τους.

Χαιρετίζει

Σημειώνεται ότι η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών, με ανακοίνωσή της, χαιρετίζει την 2023 Στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. "Αυτή η ιστορική συμφωνία περιλαμβάνει στόχους για μηδενικές «καθαρές» (net) εκπομπές από τη ναυτιλία, έως ή πλησίον στο 2050, όπως είχε προτείνει και η ναυτιλιακή κοινότητα, καθώς και φιλόδοξους ενδεικτικούς ενδιάμεσους στόχους για το 2030 και το 2040" αναφέρει η ανακοίνωση της ΕΕΕ.

“H ναυτιλία, όπως πάντα, είναι έτοιμη να υιοθετήσει τεχνολογικές καινοτομίες εφόσον έχουν επαρκώς αναπτυχθεί και ωριμάσει. Για αυτό, καλούμε τις κυβερνήσεις και όλους τους εμπλεκόμενους κλάδους να υποστηρίξουν την αναθεωρημένη Στρατηγική του ΙΜΟ, εξασφαλίζοντας ότι τα απαραίτητα και ασφαλή καύσιμα και τεχνολογίες θα είναι παγκοσμίως και σε επαρκείς ποσότητες διαθέσιμα στα χρονικά πλαίσια που συμφωνήθηκαν” υπογράμμισε, επίσης, η κα. Τραυλού.

Σημειώνεται ότι και το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο χαιρέτισε τη συμφωνία. Ο Simon Bennet, αναπληρωτής γενικός γραμματέας, σε δήλωσή του ανέφερε: “Αυτή η ιστορική συμφωνία στον ΙΜΟ δίνει ένα πολύ ισχυρό μήνυμα στους φορείς εκμετάλλευσης πλοίων και, το σημαντικότερο, στους παραγωγούς ενέργειας, οι οποίοι πρέπει τώρα επειγόντως να προμηθεύουν ναυτιλιακά καύσιμα μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε πολύ μεγάλες ποσότητες, προκειμένου να καταστεί δυνατή μια τόσο ταχεία μετάβαση”.

Το ICS, όμως, τόνισε ότι πρόκειται για το πρώτο βήμα και κάλεσε τον ΙΜΟ να προχωρήσει σύντομα σε συμφωνία για την παγκόσμια

εισφορά άνθρακα στα πλοία. Το World Shipping Council δήλωσε επίσης ότι θεωρεί ζωτικής σημασίας την εισαγωγή των οικονομικών και τεχνικών μέτρων που θα συμβάλουν στην επίτευξη του τελικού στόχου και των ενδιάμεσων στόχων για το 2030 και το 2040

Η συμφωνία

Επισημαίνεται ότι μέχρι τώρα στόχος του ΙΜΟ ήταν η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% μέχρι το 2050 με βάση τα δεδομένα του 2008. Μετά την απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος, ο στόχος είναι η μείωση κατά 20% έως 30% μέχρι το 2030, 70% μέχρι το 2040 και 100% μέχρι το 2050. Ακόμα ένας φιλόδοξος στόχος είναι η αναφορά για χρήση εναλλακτικών καυσίμων στο 10% μέχρι το 2030.

Το θέμα στο οποίο δεν ελήφθη καμία απόφαση στις εργασίες της MPEC 80 ήταν η τιμολόγηση του άνθρακα, μιας και υπήρχαν πολλές διαφορετικές προτάσεις. Αυτό που αποφασίστηκε είναι να γίνουν μελέτες ώστε να επιλεχθεί η πλέον βιώσιμη πρόταση τιμολόγησης του άνθρακα. Μελέτη που θα αφορά και τη χρήση των κεφαλαίων που θα συγκεντρωθούν για τη χρηματοδότηση της μετάβασης.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας