Οι θέσεις εργασίας αποτελούν το πιο ευαίσθητο ζήτημα στην αυτοκινητοβιομηχανία και δεν είναι λίγοι αυτοί που ανησυχούν για μελλοντικές απώλειες ενός σημαντικού ποσοστού ανθρώπινου δυναμικού από την παραγωγική διαδικασία, δεδομένου ότι τα ηλεκτρικά οχήματα απαιτούν σημαντικά λιγότερη εργασία για την κατασκευή τους σε σχέση με τα αντίστοιχα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Απώλειες θέσεων εργασίας έχουν ήδη καταγραφεί τα τελευταία πέντε χρόνια σε πολλούς τομείς στην αλυσίδα εφοδιασμού της Ευρώπης. Ωστόσο, η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την εξειδίκευση του εργατικού δυναμικού, αλλά και τη θέση των υπευθύνων της Ευρώπης να υιοθετήσουν πλήρως μέσω μιας ολοκληρωμένης πολιτικής ατζέντα που θα αφορά τη μείωση των ρύπων. Αυτό τουλάχιστον αναφέρει η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος, η οποία επιθυμεί διακαώς την ηλεκτροκίνηση.
Η εκτίμηση για την διατήρηση ή όχι των θέσεων εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι σίγουρα δύσκολο έργο. Αρκετές μελέτες επισημαίνουν πως θα υπάρξουν απώλειες θέσεων εργασίας, ενώ άλλες αναφέρουν ότι θα υπάρξουν θετικές προοπτικές κυρίως στην αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών και στην παραγωγή ενέργειας. Σύμφωνα με τα ισχύοντα δεδομένα, για να διατηρηθεί το σημερινό επίπεδο απασχόλησης στην αυτοκινητοβιομηχανία που είναι περίπου 3,46 εκατομμύρια θέσεις εργασίας σε εργοστάσια συναρμολόγησης, προμηθευτές εξαρτημάτων και εργοστάσια μπαταριών, θα πρέπει να παραμείνει αμετάβλητος ο όγκος παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αν υπάρξουν συντονισμένα ευρωπαϊκά κίνητρα προβλέπεται ότι το 2035 θα υπάρξουν 3,31 εκατομμύρια εργαζόμενοι. Δηλαδή 144.000 ή 4% λιγότεροι εργαζόμενοι σε σχέση με φέτος.
Υπάρχουν δύο κύριοι παράγοντες σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος που θα συμβάλλουν στον περιορισμό των απολύσεων. Ο πρώτος είναι εάν ο αριθμός των εργαζομένων που συνταξιοδοτούνται υπερβαίνει τον αριθμό των πιθανών απολύσεων λόγω της ηλεκτροκίνησης. Έτσι δεν υπάρχει ανάγκη για απολύσεις, ενώ το μέρος του εργατικού δυναμικού που συνταξιοδοτείται δεν θα αντικατασταθεί. Ο δεύτερος είναι η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα η οποία ανοίγει νέες επιχειρήσεις και, ως εκ τούτου, ευκαιρίες απασχόλησης. Ο τομέας της φόρτισης θα μπορούσε για παράδειγμα να ανοίξει 130.000 νέες θέσεις εργασίας έως το 2035, ενώ ένα άλλο σημαντικό μέρος του εργατικού δυναμικού θα μπορούσε να απορροφηθεί πλήρως στην παραγωγή ενέργειας (περίπου 60.000 εργαζόμενοι).
Τέλος, ένα σημαντικό μέρος της διατήρησης των θέσεων εργασίας στην Ευρώπη είναι να παραμείνουν τα εργοστάσια παραγωγής στην Γηραιά Ήπειρο. Σε αντίθετη περίπτωση μπορεί να μεταφραστεί σε απώλεια περίπου 530.000 θέσεων εργασίας έως το 2035 ή στο 15% του τρέχοντος εργατικού δυναμικού, ενώ η στασιμότητα της ηλεκτροκίνησης θα οδηγήσει αναπόφευκτα στην μείωση του αριθμού των θέσεων, κυρίως από τους τομείς που έχουν να κάνουν με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ