Μενού Ροή
23% κατω οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου - Ο ρόλος της Τουρκίας μετά τις αμερικανικές κυρώσεις

Οι παγκόσμιες ροές ρωσικού αργού καταγράφουν απότομη ανατροπή, καθώς οι εισαγωγές δια θαλάσσης υποχώρησαν κατά 23% την εβδομάδα έως τις 25 Νοεμβρίου, μόλις λίγες ημέρες μετά την ενεργοποίηση των νέων αμερικανικών κυρώσεων. Ινδία και Τουρκία – δύο από τους σημαντικότερους αγοραστές του ρωσικού βαρελιού – περιορίζουν πλέον αισθητά τις προμήθειές τους, προκαλώντας τριγμούς στη Μόσχα.

Οι παγκόσμιες παραδόσεις ρωσικού αργού είχαν αγγίξει υψηλά επίπεδα στα τέλη Νοεμβρίου, όμως από τις 21 του μήνα – όταν οι ΗΠΑ ενεργοποίησαν κυρώσεις εις βάρος του εμπορίου με τις δύο μεγαλύτερες ρωσικές εταιρείες, Lukoil και Rosneft – οι ροές ακολουθούν σταθερά καθοδική πορεία. Οι δύο εταιρείες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το μισό των ρωσικών εξαγωγών, γεγονός που ενισχύει τον αντίκτυπο των μέτρων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του S&P Global Commodities at Seadata, 20 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού έφτασαν σε ξένα λιμάνια την εβδομάδα έως τις 25 Νοεμβρίου, έναντι πενταεβδομαδιαίου μέσου όρου 23,42 εκατομμυρίων. Η Ινδία παρέμεινε ο μεγαλύτερος προορισμός, απορροφώντας 12 εκατομμύρια βαρέλια, όμως οι αφίξεις υποχώρησαν σημαντικά από τα 16,6 εκατομμύρια της προηγούμενης εβδομάδας.

Καθοριστικό ρόλο σε αυτή την πτώση είχε η απόφαση της Reliance να «παγώσει» τις εισαγωγές ρωσικού αργού στο τεράστιο εξαγωγικό διυλιστήριο του Jamnagar, μετά τις αυστηρότερες κατευθυντήριες γραμμές κυρώσεων από το Intercontinental Exchange. Οι αφίξεις στον τερματικό της Reliance μειώθηκαν από 21,4 σε 12,5 εκατομμύρια βαρέλια, ενώ στο επίσης ινδικό Nayara – που τελεί υπό ευρωπαϊκές κυρώσεις – οι ροές μειώθηκαν κατά 6,3 εκατ. βαρέλια.

Αντίστοιχα, η Τουρκία κατέγραψε θεαματική πτώση. Μόλις 500.000 βαρέλια έφτασαν στα τουρκικά λιμάνια την εβδομάδα έως τις 25 Νοεμβρίου – χαμηλό επτά μηνών – έναντι 1,7 εκατομμυρίων μία εβδομάδα πριν και 4,6 εκατ. στα τέλη Οκτωβρίου. Σε μηνιαία βάση, οι εισαγωγές έχουν υποχωρήσει από 11,4 εκατ. τον Σεπτέμβριο σε 6,4 εκατ. τον Νοέμβριο.

Παρά τη βουτιά στις αφίξεις, οι πιο ενεργοί εισαγωγικοί τερματικοί εξακολουθούν να είναι οι ινδικοί, με επικεφαλής τη Reliance, τη Nayara και – για την Κίνα – το συγκρότημα Longkou. Η Κίνα εισήγαγε 5,2 εκατ. βαρέλια, ελαφρώς μειωμένα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ Σιγκαπούρη και Χονγκ Κονγκ παρέμειναν σε σταθερούς ρυθμούς.

Σταθερές αλλά διαφοροποιημένες οι εξαγωγές προϊόντων διύλισης

Στην αγορά προϊόντων διύλισης, οι βασικοί αγοραστές ρωσικού αργού διατήρησαν σταθερή εξαγωγική δραστηριότητα, με διαφοροποιήσεις ανά χώρα. Η Ινδία εξήγαγε 7,1 εκατ. βαρέλια προϊόντων – κάτω από τον μέσο όρο των προηγούμενων πέντε εβδομάδων. Η Τουρκία υποχώρησε στα 1,2 εκατ., ενώ η Κίνα αύξησε τις εξαγωγές της σε 5,5 εκατ. βαρέλια.

Κυρίαρχος εξαγωγικός κόμβος παρέμεινε ο ινδικός Sikka, με 6 εκατ. βαρέλια να κατευθύνονται προς Αφρική, Μέση Ανατολή και Ευρώπη. Το διυλιστήριο της Nayara στο Vadinar φόρτωσε 500.000 βαρέλια – κυρίως ντίζελ για το Σουδάν και βενζίνη για το Ομάν.

Στην Τουρκία, η Αλίαγα αύξησε τις αποστολές βενζίνης στα 800.000 βαρέλια, ενώ το Yarimca εξήγαγε 300.000 βαρέλια.

Τουλάχιστον 1,3 εκατ. βαρέλια από τις εξαγωγές Ινδίας, Κίνας και Τουρκίας είχαν προορισμό την Ευρώπη, η οποία έχει ήδη προγραμματίσει πλήρη απαγόρευση καυσίμων παραγόμενων από ρωσικό αργό από τον Ιανουάριο του 2026. Οι όγκοι αυτοί παραμένουν χαμηλότεροι από τα 1,7 εκατ. της προηγούμενης εβδομάδας και τα υψηλά έως 5 εκατ. βαρέλια των προηγούμενων μηνών.

Μια αγορά σε καθεστώς επαναπροσδιορισμού

Οι τελευταίες εξελίξεις επιβεβαιώνουν ότι η αγορά ρωσικού αργού εισέρχεται σε φάση αναπροσαρμογής. Οι κυρώσεις περιορίζουν τη ρευστότητα και την προθυμία μεγάλων αγοραστών να αξιοποιήσουν τα μέχρι τώρα «παράθυρα» εξαιρέσεων, ενώ η Μόσχα αναζητά νέους τρόπους διατήρησης των ροών σε Ασία, Μέση Ανατολή και Αφρική.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας