Μενού Ροή
revma
Τι σημαίνει για την τσέπη των καταναλωτών από η ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής

Μείωση των χρεώσεων της κατηγορίας ΥΚΩ θα πρέπει να σημάνει η ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης  Αττικής - Κρήτης, που βάζει τίτλους τέλος στις κοστοβόρες πετρελαϊκές ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες της Μεγαλονήσου, επιβαρύνοντας  όλους τους καταναλωτές, σε όλη τη χώρα. Να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα τα επιπλέον κόστη αυτά καλύπτονται από τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που πληρώνουν όλοι ως μέρος του λογαριασμού ρεύματος. Βέβαια τα ποσά των ΥΚΩ αφορούν κι άλλες υπηρεσίες που προσφέρονται και προς άλλα μη διασυνδεδεμένα νησιά, αλλά και για σε  ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.  

Όπως ανέφερε χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, η μη διασύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα κοστίζει κάθε χρόνο στους Έλληνες και στις Ελληνίδες 850 εκατ. ευρώ. Με την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης και ηπειρωτικής χώρας, θα υπάρξει εξοικονόμηση κατά 300 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ το οικονομικό όφελος, συνδυαστικά με τη διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, θα ανέλθει σε 550 εκατ. ευρώ το χρόνο. Οι επόμενες ανάλογες διασυνδέσεις αφορούν μέρος των Κυκλάδων, τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο.

Παράλληλα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου σε τηλεοπτική του συνέντευξη με αφορμή τη δοκιμαστική λειτουργία της μεγάλης διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης, με τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας συνεχούς ρεύματος μέσα από το έργο που κατασκεύασε η Ariadne Interconnection, θυγατρική του ΑΔΜΗΕ τόνισε ότι «το μεγαλύτερο ελληνικό νησί ενσωματώνεται στο εθνικό σύστημα ενέργειας, ενώ μπαίνει τέλος σε μια εκκρεμότητα δεκαετιών».

 Η ιστορία

Πρόκειται για ένα εγχείρημα, που έβαλε σε τροχιά υλοποίησης, ο Κρητικός πρώην υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, όταν μάλιστα με πείσμα επέμεινε, στηριζόμενος τότε, κι από τον τομεάρχη ενέργειας της Ν.Δ. Κ. Χατζηδάκη στο μακρινό 2016 - 17, να αποκοπεί ως υπο έργο από τη διασύνδεση Κύπρου - Ελλάδος, καθώς διέβλεπε ότι έτσι το έργο δεν επρόκειτο να γίνει ποτέ. Επιβεβαιώθηκε με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα με το έργο της σύνδεσης με την Κύπρο που συναντά πολλά προβλήματα. 

Το προφίλ

Πάντως η διασύνδεση της Κρήτης είναι ένα μεγάλο τεχνικό έργο με  ποντίσεις των υποβρυχίων καλωδίων, που έφτασαν σε βάθη έως και 1.200 μέτρα, κάτι που κατατάσσει το έργο στις βαθύτερες διασυνδέσεις του κόσμου.
Ολοκληρώθηκε. δε, κατασκευαστικά σε χρόνο-ρεκόρ μόλις 4,5 ετών, όταν ανάλογα έργα Ευρωπαίων Διαχειριστών χρειάστηκαν πάνω από 7 έτη. Η υλοποίηση του έργου εκτός από υψηλό βαθμό τεχνικής δυσκολίας, αντιμετώπισε δυσμενείς συγκυρίες που συνέπεσαν με τη φάση κατασκευής του, όπως η πανδημία και οι σοβαρές διαταραχές που αυτή προκάλεσε στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

«Έγινε σε χρόνο ρεκόρ από την ομάδα του ΑΔΜΗΕ, από τη θυγατρική του, Αριάδνη, και από τους αναδόχους. Μιλάμε για το brain drain - είχαμε και brain gain, ήρθαν 30-40 εξειδικευμένοι μηχανικοί Έλληνες από το εξωτερικό», προσέθεσε ο υπουργός.

Επίσης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας στάθηκε ιδιαίτερα στο όφελος που προκύπτει από την ολοκλήρωση της διασύνδεσης αυτής, τονίζοντας ότι η μη διασύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα κοστίζει κάθε χρόνο στους Έλληνες και στις Ελληνίδες 850 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι η Κρήτη διασυνδέθηκε κατ’ αρχάς το 2021 με την Πελοπόννησο, με τεχνολογία εναλλασσόμενου ρεύματος. Έτσι, η λειτουργία της δεύτερης διασύνδεσης αποτελεί ορόσημο για την Κρήτη, αφού σε συνδυασμό με την διασύνδεση μέσω Πελοποννήσου, αίρεται πλήρως η ηλεκτρική απομόνωση του μεγαλύτερου ελληνικού νησιού, καθιστώντας το ενεργειακό κόμβο με πολύ σημαντικά περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη για τη χώρα και την τοπική κοινωνία.

Πρόκειται για ένα έργο ισχύος 1 GW και προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ, με τη χρήση τεχνολογίας αιχμής VSC στους Σταθμούς Μετατροπής και με ποντίσεις υποβρυχίων καλωδίων 500 kV σε βάθη έως 1.200 μέτρα, που το κατατάσσουν μέσα στις βαθύτερες διασυνδέσεις του κόσμου.

Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής αποτελείται από πολλά μεγάλα υπο έργα με Αναδόχους κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον χώρο όπως οι Siemens, ΤΕΡΝΑ, Nexans, Prysmian, ΝΚΤ και Ελληνικά Καλώδια.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας