Μενού Ροή
Κύπρος: Σκληραίνουν τη στάση τους οι Κινέζοι για το τερματικό – Θέλουν έξτρα χρήμα και για το πλοίο

Πληροφορίες του «Φ» από ιδιωτικές πηγές, που παρά την προσπάθεια μας δεν επιβεβαιώθηκαν χθες από στελέχη του κρατικού τομέα, αναφέρουν ότι η CPP σκληραίνει μέρα με την ημέρα την στάση της και πλέον δεν επιδεικνύει καμία διάθεση να επαναρχίσει και να ολοκληρώσει τις εργασίες στην προβλήτα του τερματικού LNG στο Βασιλικό.

Αυτό που φαίνεται ότι τίθεται ως προτεραιότητα από τους εκπροσώπους της κινεζικής εταιρείας είναι μια συμφωνία με την κυπριακή πλευρά επί ενός οικονομικού διακανονισμού -πολύ επώδυνου για την Κυπριακή Δημοκρατία- και στη συνέχεια η διακοπή της συνεργασίας και τυπικά.

Αυτό που προκαλεί όμως τη μεγαλύτερη ανησυχία είναι οι ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες ότι η CPP εμφανίζεται να συνδέει πλέον τον επιδιωκόμενο οικονομικό διακανονισμό και με την παράδοση της πλωτής μονάδας FSRU. Αν επαληθευθούν πληροφορίες ότι οι Κινέζοι δεν εμφανίζονται πλέον το ίδιο πρόθυμοι να παραδώσουν το πλοίο στην ΕΤΥΦΑ (στην οποία ανήκει νομικά) χωρίς συνολικό διακανονισμό, θα επιβεβαιωθούν όσοι εκτιμούσαν ότι δεν ήταν ειλικρινείς οι γραπτές διαβεβαιώσεις της κοινοπραξίας CPP – METRON (η οποία METRON είναι άφαντη στο Βασιλικό και δεν διατηρεί την παραμικρή επαφή με τις κυπριακές Αρχές) ότι το πλοίο είναι έτοιμο και πιστοποιημένο και κακώς δεν σπεύδει να το παραλάβει η ΕΤΥΦΑ.

Οι πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι μέχρι στιγμής η ΕΤΥΦΑ έχει πληρώσει στη CPP περίπου 200 εκατ. ευρώ για το FSRU «Προμηθέας». Σύμφωνα με την τελευταία τηλεδιάσκεψη που έγινε μεταξύ του υπουργού Ενέργειας, στελεχών της ΕΤΥΦΑ, του αρμόδιου υπουργείου, της CPP και της Lloyd’s Register, η τελευταία είπε ξεκάθαρα ότι το πλοίο δεν μπορούσε, σε εκείνη τη φάση (αρχές Μαϊου) να πιστοποιηθεί ως LNG Carrier και να ταξιδέψει προς Κύπρο, λόγω κάποιων τεχνικών επεμβάσεων που θα έπρεπε να γίνουν. Αν τα έργα αυτά ολοκληρωθούν και το πλοίο παραδοθεί στις κυπριακές Αρχές και πλεύσει στην Κύπρο υπό την κυπριακή σημαία, θα πρέπει να γίνουν στο Βασιλικό ή κάπου αλλού πρόσθετες εργασίες, για να πιστοποιηθεί και ως πλωτό εργοστάσιο επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, με επιπλέον κόστος περίπου 10-15 εκατ. ευρώ.

Δεν είναι γνωστό ποιες είναι οι πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις των Κινέζων για τις εργασίες στο πλοίο, ούτε αν αυτές συνδέονται ή όχι με τις εξωφρενικές, κατά την Κυβέρνηση, πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις της CPP για τα έργα στην προβλήτα.

Στη διατησία στο Λονδίνο η CPP μέσω των Αμερικανών δικηγόρων της ζήτησε περίπου 200 εκατ. ευρώ επιπλέον. Και ενώ η διαδικασία -την οποία είχαν ζητήσει οι Κινέζοι- είναι σε εξέλιξη στο Λονδίνο, την περασμένη Δευτέρα με ανακοίνωσή τους ζήτησαν ουσιαστικά να εγκαταληφθεί η διαιτησία και να διοριστεί ένας decision maker (εν είδει μεσολαβητή), ο οποίος να διαβουλευθεί (στο Ντουμπάι) με τις δύο πλευρές και να τις βοηθήσει να καταλήξουν σε συμφωνία.

Όλα δείχνουν όμως ότι αυτό που διεκδικεί η CPP είναι μια οικονομική συμφωνία-διαζύγιο, η οποία θα τους εξασφαλίσει πολλά εκατομμύρια πέραν αυτών που ήδη εισέπραξαν (καθώς υποστηρίζουν ότι ξόδεψαν πολύ περισσότερα από τα προβλεπόμενα, λόγω αναβαθμισμένων απαιτήσεων της ΕΤΥΦΑ), και στη συνέχεια να διακόψουν κάθε επαφή με το τερματικό και την ΕΤΥΦΑ.

Αν όμως απαιτήσουν έναν συνολικό οικονομικό διακανονισμό για να παραδώσουν το κυπριακό (και ξοφλημένο από την ΕΤΥΦΑ) FSRU στον ιδιοκτήτη του, το φιάσκο του τερματικού θα εξελιχθεί σε απροκάλυπτη ομηρία του πλοίου και σε εχθρική ενέργεια μιας κρατικής εταιρείας της Κίνας εναντίον μιας κρατικής εταιρείας της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Πηγή: Φιλελεύθερος

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας