Μενού Ροή
ΕΤΥΦΑ
Κύπρος: Οργή για την στάση των Κινέζων – Τους εξέθεσε σε τηλεδιάσκεψη η Lloyds Register

Η χθεσινή νέα επίθεση της κοινοπραξίας CPP-METRON Consortium Ltd (CMC) προς την ΕΤΥΦΑ (Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου) ήταν (άλλη) μια σταγόνα που ξεχείλισε για τα καλά το ποτήρι της απογοήτευσης και της οργής στην κυπριακή πλευρά.

Οι πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν ότι η δημόσια επανάληψη, από την κοινοπραξία, των ισχυρισμών της ότι το πλοίο – FSRU Προμηθέας είναι έτοιμο να παραδοθεί στην ΕΤΥΦΑ αλλά η κυπριακή εταιρεία… αρνείται να το παραλάβει έχουν εξανεμίσει και τις ελπίδες που είχαν επανακάμψει στην κυπριακή πλευρά ότι οι σχέσεις με την κινεζική κρατική εταιρεία CPP μπήκαν ή θα μπουν σε ράγες ειλικρινούς και εποικοδομητικής συνεργασίας για την ολοκλήρωση του FSRU αλλά και της προβλήτας στο Βασιλικό, η οποία παραμένει άθικτη εδώ και μήνες, καθώς ο εργολάβος δεν είναι σε θέση να επαναρχίσει τις εργασίες.

Στη χθεσινή της ανακοίνωση, η κοινοπραξία αρκείται σε επίρριψη ευθυνών στην ΕΤΥΦΑ (θυγατρική της ΔΕΦΑ) για τη μη παραλαβή της πλωτής μονάδας επαναεριοποίησης φυσικού αερίου από τη Σανγκάη και δεν λέει το παραμικρό για τις πρόσθετες καθυστερήσεις στις χερσαίες υποδομές στο Βασιλικό, οι οποίες σε αυτή τη φάση οφείλονται αποκλειστικά στην απόφαση της CPP να διακόψει τη συνεργασία της με την κυπριακή εταιρεία Multimarine Services, που εκτελούσε εκτεταμένες εργασίες για την κατασκευή της προβλήτας. Χωρίς τη Multimarine η CPP δεν έχει πραγματοποιήσει, εδώ και μήνες, το παραμικρό στην κρίσιμης σημασίας υποδομή (πέραν κάποιων συγκολλήσεων) και δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα προοπτική επανέναρξης των εργασιών βραχυπρόθεσμα.

Οι Κινέζοι πληροφορούμαστε ότι επιχείρησαν να επαναδιαπραγματευτούν με τους υπεργολάβους με τους οποίους συνεργάζονταν στο Βασιλικό, ωστόσο, σημαντικές οικονομικές διαφορές από δεδουλευμένα εμποδίζουν για την ώρα μια νέα συνεργασία. Μοιραία οι καθυστερήσεις παρατείνονται, χωρίς η CPP να θεωρήσει αναγκαίο να πει το παραμικρό στη χθεσινή μακροσκελή της ανακοίνωση.

Οι πληροφορίες του Φιλελευθέρου αναφέρουν ότι ο ισχυρισμός της CPP-METRON ότι το FSRU Προμηθέας έχει πιστοποιηθεί και είναι αξιόπλοο, αλλά δεν επιδεικνύει ενδιαφέρον η ΕΤΥΦΑ να το παραλάβει, θεωρείται εξωφρενικός και προκλητικός από την κυπριακή πλευρά. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν στον Φιλελεύθερο ότι σε πρόσφατη νέα τηλεδιάσκεψη, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι της CPP, της ΕΤΥΦΑ-ΔΕΦΑ, του Υπουργείου Ενέργειας αλλά και αρμόδια στελέχη της Lloyds Register, που ανέλαβε τη μακρά διαδικασία επιθεώρησης των έργων και πιστοποίησης του πλοίου, η πλευρά της Lloyds ερωτήθηκε κατά πόσο το πανάκριβο πλοίο είναι έτοιμο να παραδοθεί στην ΕΤΥΦΑ και να πλεύσει προς την Κύπρο και απάντησε με κατηγορηματικό τρόπο «όχι».

Η πιστοποίηση η οποία χρειάζεται σε αυτή τη φάση για να μπορέσει το πλοίο να παραληφθεί από την ΕΤΥΦΑ αφορά τη λειτουργία και χρήση του ως πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carrier) και όχι πιστοποίηση ως πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU), η οποία θα ολοκληρωθεί όταν το πλοίο πλεύσει στην Κύπρο και συνδεθεί με τις χερσαίες υποδομές του τερματικού, έτοιμο για την επαναεριοποίηση. Σύμφωνα με την κυπριακή πλευρά, η Lloyds Register έχει ξεκαθαρίσει ότι για τη μεν πιστοποίηση του «Προμηθέας» ως πλοίου μεταφοράς LNG απαιτούνται ακόμα κάποιες εργασίες τεχνικής φύσης που πρέπει να λάβουν χώρα στο ναυπηγείο της Cosco, για τη δε πιστοποίησή του ως FSRU απαιτούνται πολλές (και δαπανηρές) τεχνικές επεμβάσεις, οι οποίες πρέπει να γίνουν στο Βασιλικό.

Πέραν των προσθηκομετατροπών που πρέπει να γίνουν στη Σαγκάη με ευθύνη της CPP, εκκρεμούν και κάποιες γραφειοκρατικές διαδικασίες, από την κινεζική αλλά και την κυπριακή πλευρά (με συμμετοχή και του Υφυπουργείου Ναυτιλίας), ώστε το πλοίο να αποκτήσει την κυπριακή σημαία και να ελεγχθεί – εγγραφεί από διεθνή οργανισμό και να μπορέσει να κάνει το μεγάλο ταξίδι για την Κύπρο.

Παράγοντες που εκπροσωπούν τα κυπριακά συμφέροντα είναι ανάστατοι με την «αντιπαραγωγική» όπως τη χαρακτηρίζουν στάση της CPP, σε διάφορα επίπεδα, και τη συνδέουν με τις θέσεις που καταθέτει στο διαιτητικό δικαστήριο στο Λονδίνο, όπου διεκδικεί πρόσθετα κονδύλια από την ΕΤΥΦΑ, ύψους περίπου 200 εκατ. ευρώ! Συνάγεται -δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση- ότι η κύρια γραμμή στήριξης των αξιώσεων της κοινοπραξίας βασίζεται στην προσπάθεια να αποδείξει ότι η ΕΤΥΦΑ επί μακρόν δεν επέδειξε διάθεση συνεργασίας για την ολοκλήρωση του συνολικού έργου. Εξού και η χθεσινή επίθεση με την επανάληψη των ισχυρισμών ότι η ΕΤΥΦΑ δεν επιδεικνύει ενδιαφέρον να παραλάβει το πλοίο και να το αξιοποιήσει, ενοικιάζοντας το, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, στη διεθνή αγορά εμπορίας ή επεξεργασίας φυσικού αερίου. Παρά τη διαφωνία της Lloyds Register για την τεχνική αρτιότητα του πλοίου, όπως επιμένει η πλευρά της ΕΤΥΦΑ.

Η νέα επιδείνωση των σχέσεων των δύο πλευρών είναι πολύ πιθανό να επιφέρει και νέες επιπλοκές σε πολιτικό επίπεδο, μεταξύ των δύο κυβερνήσεων.

Πηγή: Φιλελεύθερος

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας