H εφαρμογή συντελεστή απομείωσης «στερείται επαρκούς στοιχειοθέτησης και απομειώνει τεχνητά τη διαθέσιμη ισχύ των σταθμών αποθήκευσης» αναφέρει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Συστημάτων Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΣΑΗΕ), μετέχοντας με κατάθεση απόψεων, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για τις προτάσεις του ΑΔΜΗΕ περί τροποποίησης του Κανονισμού της Αγοράς Εξισορρόπησης εν όψει της συμμετοχής σε αυτή και των μονάδων αποθήκευσης.
Μάλιστα, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Συστημάτων Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΣΑΗΕ), θέτει επί τάπητος την ισότιμη συμμετοχή και των Φορέων Σωρευτικής Εκπροσώπησης που εκπροσωπούν μικρές αποθηκευτικές μονάδες στην Αγορά Εξισορρόπησης.
Συγκεκριμένα, οι επιμέρους θέσεις του ΕΣΣΑΗΕ έχουν ως εξής:
A. Μεγάλοι Σταθμοί Αποθήκευσης και Χαρτοφυλάκια Σταθμών Αποθήκευσης - Όριο 10 MW
Ο ΑΔΜΗΕ προτείνει να θεωρείται ως Μεγάλος Σταθμός αποθήκευσης, αυτός του οποίου η Μέγιστη Ισχύς Έγχυσης είναι ίση ή μεγαλύτερη των 10 MW, ενώ αντίστοιχα Μικροί Σταθμοί Αποθήκευσης (Μέγιστη Ισχύς Έγχυσης<10 MW) θα πρέπει να αποτελούν μέρος Χαρτοφυλακίου Αποθήκευσης.
Η συγκεκριμένη πρόταση κρίνεται ως μη επαρκώς στοιχειοθετημένη και αναπάντεχη αλλαγή σε σχέση με το αρχικό όριο των 40 MW για την εν λόγω κατηγοριοποίηση που υπήρχε στις αρχικές κατευθυντήριες γραμμές του Διαχειριστή για τη συμμετοχή των Σταθμών Αποθήκευσης στην Αγορά Εξισορρόπησης.
Έπειτα, έχοντας υπόψη την αποδελτίωση των σχολίων στην οποία ο Διαχειριστής σημειώνει πως «Ο Πάροχος Υπηρεσιών Εξισορρόπησης που εκπροσωπεί έναν σταθμό αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να μην είναι το ίδιο πρόσωπο με τον ιδιοκτήτη του σταθμού, αλλά ένας Φορέας Σωρευτικής Εκπροσώπησης» δημιουργούνται μια σειρά από ερωτήματα αναφορικά με το κατά πόσο επιτρέπεται τελικά σε έναν ΦΟΣΕ να εκπροσωπεί τόσο Χαρτοφυλάκια Μικρών Σταθμών Αποθήκευση αλλά και Μεγάλους Σταθμούς Αποθήκευσης.
Επιπλέον, έχοντας ως στόχο την κατά το δυνατόν πιο απρόσκοπτη είσοδο συμμετεχόντων στην αγορά και την ενίσχυση του ανταγωνισμού, και λαμβάνοντας υπόψη ότι η έννοια του ΦΟΣΕ σχετίζεται με τη σωρευτική εκπροσώπηση τεχνολογιών και όχι με την τεχνολογία αυτή καθ' αυτή, συμφωνούμε με την εισήγηση του ΑΔΜΗΕ σχετικά με την υιοθέτηση μιας ευρύτερης έννοιας σε σχέση με τον ΦΟΣΕ.
Β. Υποχρέωση των Σταθμών Αποθήκευσης να στέλνουν πρόβλεψη/πρόγραμμα έγχυσης/απορρόφησης:
Με βάση τις προτεινόμενες αλλαγές οι Πάροχοι Υπηρεσιών Εξισορρόπησης που εκπροσωπούν Κατανεμόμενες Οντότητες Αποθήκευσης έχουν υποχρέωση να υποβάλουν στον Διαχειριστή ανά Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης το προβλεπόμενο πρόγραμμα έγχυσης/απορρόφησης για κάθε Ημέρα Κατανομής και ανά Περίοδο Κατανομής εντός δύο ωρών από τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων της πρώτης ΔΕΠ που αφορά στην Ημέρα Κατανομής, με υποχρέωση επικαιροποίησης του σε περίπτωση αλλαγών.
Ωστόσο, όπως προβλέπεται επίσης στην τροποποίηση του ΚΑΕ, οι Πάροχοι που εκπροσωπούν Κατανεμόμενες Οντότητες Αποθήκευσης δεν επιτρέπεται να αποκαθιστούν την Κατάσταση Φόρτισης των Κατανεμόμενων Οντοτήτων Αποθήκευσης τους εκτός Προγράμματος Αγοράς ή Προγράμματος ΔΕΠ, δηλαδή με πρόκληση αποκλίσεων. Επομένως, εφόσον η έγχυση/απορρόφηση ενέργειας προβλέπεται να ακολουθεί αυστηρά το συνδυαστικό πρόγραμμα που προκύπτει από το Πρόγραμμα Αγοράς ή/και το Πρόγραμμα ΔΕΠ, δεν στοιχειοθετείται η υποχρέωση οι συμμετέχοντες να αποστέλλουν το πρόγραμμα έγχυσης/απορρόφησης για τις περιόδους που ακολουθούν μελλοντικά και μάλιστα να ποινικοποιείται αυτή η υποχρέωσή τους.
Γ. Derating factor - Συντελεστής Απομείωσης:
Με βάση την αποδελτίωση των σχολίων του Διαχειριστή, η χρήση ενός συντελεστή απομείωσης προτείνεται: «με σκοπό να περιοριστεί η πιθανότητα μη απόδοσης σε πραγματικό χρόνο των κατακυρωμένων ποσοτήτων εφεδρειών που προέκυψαν από την Αγορά Ισχύος Εξισορρόπησης, λόγω μη επαρκούς κατάστασης φόρτισης, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την ασφαλή λειτουργία του Συστήματος».
Ο Σύνδεσμος εκτιμά ότι η πρόταση εφαρμογής ενός τέτοιου συντελεστή στερείται επαρκούς στοιχειοθέτησης, απομειώνοντας με τεχνητό τρόπο τη διαθέσιμη ισχύ των Σταθμών Αποθήκευσης.
Δ. Αποζημίωση ενέργειας ΕΔΣ
Ο Σύνδεσμος θεωρεί εκ των ουκ άνευ ότι η λειτουργία των Σταθμών Αποθήκευσης θα πρέπει να διέπεται από τους ίδιους κανόνες και περιορισμούς σε σχέση με τις υπόλοιπες Οντότητες Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, στα πλαίσια του υγιούς και ισότιμου ανταγωνισμού, και με στόχο τη βέλτιστη λειτουργία του Συστήματος Εξισορρόπησης προς όφελος του τελικού καταναλωτή.
Στην κατεύθυνση αυτή διαφωνούμε με την πρόταση του Διαχειριστή για μη αποζημίωση της ενέργειας που ενεργοποιείται για παροχή εφεδρείας ΕΔΣ από τους ΣΑΗΕ που την παρέχουν. Συμπληρωματικά, προτείνει την καθιέρωση μηχανισμών αγοράς που θα αμείβουν του ΣΑΗΕ σε ξεχωριστή βάση, για τις υπηρεσίες που προσφέρουν στο σύστημα όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες (πχ καθιέρωση μηχανισμού αγοράς για την αποζημίωση υπηρεσιών αδράνειας στη Γερμανία
Ε. Εκκαθάριση και Χρεώσεις
Η πρόταση του ΑΔΜΗΕ αναφορικά με το γεγονός ότι «Οι Κατανεμόμενες Οντότητες Αποθήκευσης και οι Αντλίες υπόκεινται στις χρεώσεις των Λογαριασμών Προσαυξήσεων, όπως προβλέπονται στις διατάξεις του παρόντος Κανονισμού, για την ιδιοκαταναλισκόμενη ηλεκτρική ενέργεια.», θα πρέπει να αξιολογηθεί κριτικά από την ΡΑΑΕΤΥ. Αφενός οι αποθηκευτικοί σταθμοί δεν συνιστούν επί της αρχής τελικούς Καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, αφετέρου ήδη ο επιμερισμός του κόστους που αφορά στους Λογαριασμούς Προσαυξήσεων γίνεται ανα Συμβαλλόμενο Μέρος με Ευθύνη Εξισσορόπησης.