Μενού Ροή
Οι δύο όψεις της Κίνας … Πρωταθλητισμός στις ΑΠΕ - Εξάρτηση από τον άνθρακα

Tα σκήπτρα του πρωταθλητή στην πράσινη μετάβαση διατηρεί και φέτος η Κίνα. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων εκτοξεύονται και ήδη ξεπερνούν αυτές των συμβατικών αυτοκινήτων, ενώ καμία χώρα δεν πλησιάζει τις τεράστιες κινεζικές επενδύσεις στις ΑΠΕ και στην αποθήκευση, καθώς και τις ρεκόρ προσθήκες δυναμικότητας σε ηλιακή και αιολική ενέργεια.
Από την άλλη η πράσινη ενεργειακή άνθηση έχει οδηγήσει σε υπερπαραγωγή, σκληρούς πολέμους τιμών και έναν αγώνα καθόδου, σε σημείο που οι κινεζικές αρχές εξετάζουν την παρέμβαση στην αγορά για να περιορίσουν την υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα και τη χαμηλής ποιότητας παραγωγή.

Η ώθηση της Κίνας προς τις ΑΠΕ και τα ηλεκτρικά οχήματα έχει ήδη θύμα: την παραδοσιακή ενέργεια — η ζήτηση για καύσιμα οδικών μεταφορών έχει φτάσει στο αποκορύφωμά της, καθώς τα ηλεκτρικά και τα οχήματα LNG έχουν αντικαταστήσει μέρος της ζήτησης για βενζίνη και πετρέλαιο. Οι κορυφαίες κρατικές εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου παραδέχθηκαν, στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου, ότι τα νέα ενεργειακά οχήματα περιορίζουν τη ζήτηση και τις πωλήσεις διυλισμένων πετρελαϊκών προϊόντων. Παρά το γεγονός ότι ηγείται των παγκόσμιων προσπαθειών ενεργειακής μετάβασης, η Κίνα δεν εγκαταλείπει τον άνθρακα.

Η Κίνα έχει εδραιώσει τη θέση της ως ο μεγαλύτερος επενδυτής ενέργειας παγκοσμίως, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ) στην Έκθεση Ενεργειακών Επενδύσεων 2025. Πέρυσι, οι επενδύσεις της Κίνας στην καθαρή ενέργεια ξεπέρασαν τα 625 δισ. δολάρια, σχεδόν διπλασιάζοντας τα επίπεδα του 2015. Επιπλέον, η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για την ηλιακή και αιολική δυναμικότητα του 2030 ήδη από το 2024, έξι χρόνια νωρίτερα, όπως σημείωσε ο ΙΕΑ. Η Κίνα εξακολουθεί να επεκτείνει τον άνθρακα, με τις επενδύσεις να αναμένεται να ξεπεράσουν τα 54 δισ. δολάρια το 2025. «Ενώ η παραγωγή ενέργειας από άνθρακα θα μπορούσε να λειτουργήσει ως συμπληρωματική εφεδρεία για τις ΑΠΕ, η κλίμακα των επενδύσεων υποδηλώνει βαθύτερη εξάρτηση από τη θερμική ενέργεια, λόγω των επίμονων ανησυχιών για την ασφάλεια της ηλεκτροδότησης», πρόσθεσε ο ΙΕΑ. Έτσι, ο άνθρακας θα παραμείνει στο ενεργειακό μείγμα.

Την ίδια στιγμή, η Κίνα επιταχύνει τις προσπάθειες πράσινης μετάβασης επεκτείνοντας τις υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, τα έργα αποθήκευσης και τα μεγάλα έργα υποδομών για την ενίσχυση της διείσδυσης των ΑΠΕ, δήλωσε αυτή την εβδομάδα ο Ουάνγκ Χονγκτζι, διευθυντής της Εθνικής Διοίκησης Ενέργειας της Κίνας (NEA). Η Κίνα αναμένει να ξεπεράσει τον στόχο της, σύμφωνα με τον οποίο η ενέργεια από μη ορυκτά καύσιμα θα αντιπροσωπεύει το 20% της συνολικής κατανάλωσης έως το τέλος του 2025, ενώ πλέον οι αρχές θέτουν στόχο 25% μέχρι το 2030. Ωστόσο, η άνθηση των ΑΠΕ δεν αφήνει τον άνθρακα να ξεθωριάσει.

Η Κίνα έθεσε σε λειτουργία έως και 21 GW λιθανθρακικής ισχύος το πρώτο εξάμηνο του 2025, τη μεγαλύτερη ποσότητα από το 2016, σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA) και το Global Energy Monitor (GEM) στην εξαμηνιαία ανασκόπηση των έργων άνθρακα στην Κίνα. Επιπλέον, η εκρηκτική ανάπτυξη των ΑΠΕ συνοδεύεται από δομικές προκλήσεις που η Κίνα πρέπει να αντιμετωπίσει, ώστε να συνεχίσει την ενεργειακή μετάβαση.
Η άνοδος των ηλεκτρικών οχημάτων και των εγκαταστάσεων ηλιακής και αιολικής ενέργειας έχει οδηγήσει σε υπερβολική παραγωγική ικανότητα σε βασικούς τομείς καθαρής ενέργειας, προκαλώντας πολέμους τιμών που έβλαψαν τις περισσότερες εταιρείες του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων και των μεγαλύτερων κατασκευαστών φωτοβολταϊκών πάνελ. Οι κινεζικές αρχές συνειδητοποίησαν πέρυσι ότι ο αδυσώπητος ανταγωνισμός, η υπερπαραγωγή και η χαμηλής ποιότητας παραγωγή βλάπτουν τις επιχειρήσεις. Έπειτα από μήνες εισαγωγής διαφόρων μέτρων για να περιοριστεί η υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα στον κλάδο της καθαρής ενέργειας, η Κίνα έχει πλέον δεσμευτεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα πιο σοβαρά.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας