Η τεχνολογία καυσίμου αμμωνίας αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για την Ιαπωνία. Η αμμωνία, ως ενεργειακός φορέας που δεν εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα κατά την καύση της, θεωρείται βασικός πυλώνας της Στρατηγικής Πράσινης Ανάπτυξης της Ιαπωνίας, με εφαρμογές τόσο στην παραγωγή ενέργειας όσο και στη ναυτιλία. Ωστόσο, η υγροποιημένη μορφή της εγείρει σοβαρά ζητήματα διαβρωτικής συμπεριφοράς, ειδικά όσον αφορά τον κίνδυνο ρηγμάτωσης του χάλυβα λόγω διάβρωσης υπό τάση (Stress Corrosion Cracking – SCC).
Απαντώντας σε αυτή την τεχνική πρόκληση, κοινοπραξία αποτελούμενη από τον νηογνώμονα ClassNK, τις εταιρείες IHI Corporation και JFE Steel Corporation, καθώς και τα ακαδημαϊκά ιδρύματα Tohoku University και Institute of Science Tokyo, θα αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο εργαλείο εκτίμησης της πιθανότητας SCC για δεξαμενές αποθήκευσης και εξοπλισμό μεταφοράς καυσίμου αμμωνίας. Το έργο εντάσσεται στο Πρόγραμμα Διερεύνησης Εφικτότητας του NEDO για την Ενέργεια και τις Νέες Περιβαλλοντικές Τεχνολογίες και εγκρίθηκε επίσημα τον Μάιο του 2025.
Ο βασικός τεχνολογικός στόχος της κοινοπραξίας είναι να κατανοήσει σε βάθος τους μηχανισμούς με τους οποίους η υγρή αμμωνία, σε συνθήκες μηχανικής φόρτισης, προκαλεί διάβρωση και ρωγμές σε χαλύβδινες επιφάνειες. Η μελέτη αυτή θα αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη εργαλείων που θα επιτρέπουν την απλή, ταχεία και ακριβή εκτίμηση της πιθανότητας εμφάνισης SCC στα κρίσιμα τμήματα υποδομών που σχετίζονται με την αποθήκευση και τη μεταφορά του καυσίμου.
Ο ClassNK, ειδικά, θα έχει την ευθύνη για την πειραματική ανάλυση του SCC με τη χρήση υγρής αμμωνίας, τη μελέτη του πραγματικού περιβάλλοντος λειτουργίας των δεξαμενών μεταφοράς και την ανάπτυξη σχετικών οδηγιών που θα ενσωματωθούν στις κανονιστικές πρακτικές του οργανισμού. Η τεχνογνωσία που θα αποκτηθεί αναμένεται να διαμορφώσει ένα νέο πρότυπο ασφάλειας και αξιοπιστίας για τις υποδομές καυσίμου αμμωνίας.
Πηγή: Ναυτικά Χρονικά