Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξετάζουν το ενδεχόμενο 10ετούς καθυστέρησης στην εφαρμογή πανευρωπαϊκών φόρων στα καύσιμα της αεροπορίας και της ναυτιλίας, καθώς επιδιώκουν να ολοκληρώσουν πολυαναβληθείσες μεταρρυθμίσεις στη φορολογία της ενέργειας, σύμφωνα με προσχέδιο εγγράφου που είδε το Reuters.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προτείνει το 2021 μια αναθεώρηση των κανόνων ενεργειακής φορολογίας ώστε να ευθυγραμμιστούν με τις προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής. Αυτό περιλάμβανε τη σταδιακή επιβολή φόρων στα καύσιμα που εκπέμπουν CO₂ για πτήσεις και ναυτιλία εντός της ΕΕ των 27, τα οποία προς το παρόν εξαιρούνται από τους ελάχιστους ενιαίους φόρους. Οι κυβερνήσεις αντιστάθηκαν στις αλλαγές και τώρα εξετάζουν μια καθυστέρηση 10 ετών, κατά την οποία τα καύσιμα αεροσκαφών και ναυτιλίας θα διατηρήσουν την υπάρχουσα φορολογική εξαίρεση, σύμφωνα με προσχέδιο πρότασης διαπραγματεύσεων της ΕΕ.
«Το 2035, η Επιτροπή θα πρέπει να εξετάσει τη δυνατότητα φορολόγησης της αεροπλοΐας και της ναυσιπλοΐας και να προτείνει τροποποιήσεις στην παρούσα Οδηγία, όπου κρίνεται σκόπιμο», αναφέρει το κείμενο.
Οι διαπραγματευτές των χωρών της ΕΕ θα συζητήσουν τον συμβιβασμό σε συνάντηση στις Βρυξέλλες την Παρασκευή.
Μόνο τα μικρά αεροσκάφη με έως 19 θέσεις και τα σκάφη που χαρακτηρίζονται ως «ιδιωτικά σκάφη αναψυχής» ενδέχεται να φορολογηθούν πριν περάσουν τα 10 χρόνια, σύμφωνα με το προσχέδιο.
Η εξαίρεση έχει σχεδιαστεί «για να διατηρηθεί η ανταγωνιστική θέση των εταιρειών της Ένωσης», αναφέρει.
Η ΕΕ ήδη εφαρμόζει ελάχιστους φορολογικούς συντελεστές σε άλλα καύσιμα, όπως το ηλεκτρικό ρεύμα και η βενζίνη που χρησιμοποιείται στα αυτοκίνητα. Οι ακτιβιστές για το κλίμα ζητούν εδώ και καιρό αλλαγές στη φορολογία ώστε να προωθηθούν καθαρότερα καύσιμα έναντι των πιο ρυπογόνων και ενεργοβόρων.
Ωστόσο, η αλλαγή στη φορολογική πολιτική της ΕΕ είναι εξαιρετικά δύσκολη, καθώς απαιτεί ομόφωνη έγκριση από όλα τα κράτη-μέλη.
Χώρες με μεγάλους ναυτιλιακούς τομείς, αλλά και εκείνες με ισχυρούς τουριστικούς τομείς, αντιστάθηκαν στις αλλαγές, σύμφωνα με Ευρωπαίους διπλωμάτες.
Προηγούμενη πρόταση για προσωρινή εξαίρεση νησιωτικών κρατών όπως η Ιρλανδία και η Μάλτα, καθώς και χωρών με νησιωτικά εδάφη όπως η Ισπανία, επίσης δεν συγκέντρωσε αρκετή υποστήριξη μεταξύ των κυβερνήσεων.
Το τελευταίο έγγραφο συντάχθηκε από τη Δανία, η οποία ασκεί την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ. Εκπρόσωπος της δανέζικης προεδρίας δήλωσε ότι στόχος είναι να επιτευχθεί συμφωνία για τις αλλαγές στη φορολογία τον Νοέμβριο.