Μενού Ροή
Πως ο τομέας των κατασκευών «σήκωσε» τα μεγέθη του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα

Μολονότι ναυαρχίδα στον κύκλο εργασιών παραμένει ο κλάδος της ενέργειας για τον όμιλο ΓΕΚ Τέρνα καθώς έφερε έσοδα 1,960,9 δισ. ευρώ ήτοι πάνω από το 60% των συνολικών πωλήσεων που ανήλθαν στα 3,499,2 δισ. ευρώ στη χρήση του 2023, εντούτοις, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη από όλους τους τομείς δραστηριοποίησης του ομίλου την έφερε ο τομέας των κατασκευών, που είχε κύκλο εργασιών 1,413,3 δισ. ευρώ, έναντι 1.024,2 δισ. ευρώ στη χρήση του 2022.

Αυτή η μεγάλη αύξηση των εργασιών του κατασκευαστικού τομέα αποδίδεται στην ωρίμανση του επενδυτικού προγράμματος, σε έργα είτε του δημοσίου, είτε του ιδιωτικού τομέα, ενώ και το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο είναι μακράν το κορυφαίο, όχι μόνο του ομίλου, αλλά ολόκληρης της εγχώριας επιχειρηματικότητας, ανερχόμενο στα 5,3 δισ. ευρώ. Μάλιστα, ο κατασκευαστικός τομέας του ομίλου έχει υπερδιπλασιάσει τα έσοδά του μόλις μέσα σε μια διετία.

Συγκεκριμένα, το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων κατά το τέλος έτους, ανερχόταν σε 3,4 δισ. ευρώ, ενώ έκτοτε ο Όμιλος έχει συμβασιοποιήσει ή αναμένει τη συμβασιοποίηση νέων έργων ύψους 1,9 δισ. που έχει εξασφαλίσει. Επί του συνολικού ανεκτέλεστου πάνω από 70% αφορά σε ιδιωτικά έργα (ίδιες επενδύσεις και έργα για τρίτους), ενώ άνω του 55% αφορά σε έργα ιδίων επενδύσεων.

Ο τομέας των παραχωρήσεων είχε έσοδα 227,5 εκατ. έναντι 202,0 εκατ. κατά το 2022, σε συνέχεια της αύξησης της κίνησης στη Νέα και Κεντρική Οδό, αλλά και της έναρξης εμπορικής λειτουργίας του έργου διαχείρισης απορριμμάτων στην Πελοπόννησο. Στον τομέα παραγωγής και εμπορίας ενέργειας (ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου) στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τα έσοδα από πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 1,960,9 δισ. ευρώ, έναντι 2,897,3 δισ. ευρώ το 2022, κάτι που πρωτίστως οφείλεται στην αποκλιμάκωσης των τιμών ενέργειας.

Αύξηση κατά 70% της λειτουργικής κερδοφορίας στις κατασκευές

Τα κέρδη προ φόρων του ομίλου αυξήθηκαν στα 268,5 εκατ. ευρώ, έναντι 243,3 εκατ. ευρώ το 2022, κάτι που πρωτίστως και πάλι οφείλεται στον τομέα των κατασκευών, καθώς στον κλάδο ενισχύθηκε κατά 70% η λειτουργική κερδοφορία.

Η ενοποιημένη λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένα EBITDA) διαμορφώθηκε σε 585,5 εκατ. έναντι 661,8 εκατ. για το 2022, ενώ τα καθαρά κέρδη αποδιδόμενα στους μετόχους προσαρμοσμένα για τα μη λειτουργικά αποτελέσματα ήταν 133,3 εκατ., έναντι 174,4 εκατ. για το 2022.

Σημειώνεται ότι εξαιρουμένης της συνεισφοράς του Τομέα Παραγωγής, Προμήθειας και Εμπορίας Συμβατικής Ενέργειας (η κερδοφορία του οποίου είχε επηρεαστεί από την υψηλή μεταβλητότητα των αγορών ενέργειας το 2022), τα προσαρμοσμένα EBITDA για το 2023 σημείωσαν αύξηση κατά 39,0% σε σχέση με το 2022.

Η οικονομική θέση παραμένει ισχυρή με το Προσαρμοσμένο Καθαρό Χρέος με αναγωγή στη μητρική εταιρεία στις 31.12.2023 να διαμορφώνεται σε 409,0 εκατ. ευρώ, ενώ το συνολικό Προσαρμοσμένο Καθαρό Χρέος σε επίπεδο Ομίλου (περιλαμβανομένων μεταξύ άλλων και των project finance facilities) διαμορφώνεται στα 1,606 δισ. ευρώ.

Δεδομένων των ισχυρών αποτελεσμάτων και της υγιούς κεφαλαιακής διάρθρωσης, αλλά και της πρόβλεψης για περαιτέρω ενίσχυση των μεγεθών του Ομίλου, το ΔΣ θα προτείνει στην Γενική Συνέλευση την επιστροφή κεφαλαίου προς τους μετόχους ύψους 0,25/ ευρώ ανά μετοχή, αυξημένη κατά 25% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Κατά τη διάρκεια του 2023 αλλά και κατά τους πρώτους μήνες του 2024, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνέχισε να εμπλουτίζει το χαρτοφυλάκιό της με νέες, εμβληματικές συμβάσεις, όπως η υπογραφή της παραχώρησης για την Εγνατία Οδό, καθώς και οι προς υπογραφή συμβάσεις παραχώρησης της Αττικής Οδού, αλλά και του τμήματος Ηράκλειο-Χανιά του ΒΟΑΚ.

Προσδοκία για διπλασιασμό μεγεθών την επόμενη 5ετία

Για τις επόμενες περιόδους αναμένεται ενίσχυση των μεγεθών της εισηγμένης λόγω της σταδιακής ενσωμάτωσης διαφόρων έργων του χαρτοφυλακίου που ολοκληρώνονται (Μονάδα Ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή, έναρξη παραχώρησης Εγνατίας Οδού και Αττικής Οδού) καθώς και της συνεισφοράς του αιολικού πάρκου στον Καφηρέα για το σύνολο του 12μήνου.

Αναμένεται περαιτέρω μεγέθυνση του ισολογισμού του Ομίλου από την ενσωμάτωση των νέων έργων, ενώ σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα (επόμενη 5ετία) και υπολογίζοντας μόνο τις συμβάσεις που έχει ήδη «κλειδώσει» έως αυτή την στιγμή, αναμένεται διπλασιασμός των χρηματοοικονομικών μεγεθών του.     

Ταμιακές ροές και χρηματικά διαθέσιμα

Το 2023 ο όμιλος σημείωσε καθαρές ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες ύψους 235 εκατ. ευρώ, έναντι 244 εκατ. ευρώ το 2022. Οι Επενδυτικές Δαπάνες για το 2023 διαμορφώθηκαν σε 184,2 εκατ. ευρώ έναντι 291,5 εκατ. την αντίστοιχη χρήση του 2022 και σχεδόν το σύνολο του ποσού, έχει δαπανηθεί στον τομέα των ΑΠΕ.

Τα ελεύθερα χρηματικά διαθέσιμα του Ομίλου παρέμειναν υψηλά και διαμορφώθηκαν σε 1,310,6 δισ. ευρώ στα τέλη του 2023 (χωρίς να περιλαμβάνονται δεσμευμένες καταθέσεις ύψους 146,1 εκατ.) έναντι 1.491,7 δισ. ευρώ στα τέλη του 2022.

Το σύνολο του Καθαρού Χρέους με αναγωγή στην μητρική μετά των δεσμευμένων καταθέσεων στις 31.12.2023 διαμορφώθηκε σε 409,0 εκατ., ενώ το Καθαρό Χρέος χωρίς αναγωγή (περιλαμβανομένων μεταξύ άλλων και των project finance facilities) διαμορφώνεται στα 1,196,6 δισ. ευρώ.

Ισχυρή λειτουργική επίδοση σε όλους τους τομείς

Σχετικά με τον τομέα παραχωρήσεων, οι διελεύσεις στους αυτοκινητόδρομους (Νέα και Κεντρική Οδός) κατά το 2023 αυξήθηκαν σε σχέση με την περασμένη χρονιά αποτυπώνοντας την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα, αλλά και τις βελτιωμένες καιρικές συνθήκες.

Επίσης, έχουν πλέον τεθεί σε λειτουργία και οι τρεις μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων του έργου στην Περιφέρεια Πελοποννήσου. Ακόμα,συνεχίστηκε η ανάπτυξη νέων έργων όπως το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι όπου η πρόοδος των εργασιών ξεπερνάειπλέον το30% και αναμένεται να φτάσει το 50% μέχρι το τέλος του έτους. Αναφορικά με το έργο του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος στο Ελληνικό στο τέλος του 2023 ξεκίνησαν οι πρόδρομες κατασκευαστικές εργασίες.

Σε σχέση με την Εγνατία Οδό, υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 και αναμένεται η ολοκλήρωση την διαδικασιών από την πολιτεία για την παραλαβή του έργου εντός του τρέχοντος έτους. Ακόμα, εντός του 2023 υπογράφηκε η σύμβαση για την κατασκευή και λειτουργία για 30 έτη του οδικού άξονα Χερσόνησος-Νεάπολη (έργο ΣΔΙΤ), όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με ποσοστό 55%, ενώ υπογράφηκε και η σύμβαση υπο-παραχώρησης για την αξιοποίηση του λιμένα «Φίλιππος Β» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ Α.Ε.) για 40 έτη, όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει στην κοινοπραξία με ποσοστό 35%.

Όσον αφορά στην παραχώρηση της Αττικής Οδού (ο Όμιλος ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής για την ανάθεση, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για 25 χρόνια), προχωράει η προετοιμασία για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης εντός του 2024 σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού. Τέλος στις αρχές του 2024, ο Όμιλος αναδείχτηκε προτιμητέος παραχωρησιούχος για το τμήμα Ηράκλειο-Χανιά του Βόρεια Οδικού Άξονα Κρήτης για 35 έτη, με τις διαδικασίες για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης να έχουν ήδη ξεκινήσει. 

Ενέργεια

Στον Τομέα ΑΠΕ, η εγκατεστημένη ισχύς αυξήθηκε σε 1.224 MW στο τέλος Σεπτεμβρίου (έναντι 905 MW στο τέλος του 2022) μετά την ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων στο έργο του Καφηρέα, κατά το τέλος του τρίτου τρίμηνου. Ως προς τις ανεμολογικές συνθήκες, μετά από μια αδύναμη απόδοση κατά τους  πρώτους μήνες του έτους, η εικόνα ομαλοποιήθηκε στα συνήθη φυσιολογικά επίπεδα. Πιο συγκεκριμένα, ο συντελεστής φόρτισης κατά το 2023 διαμορφώθηκε σε 28,6% έναντι 31,8% κατά το αντίστοιχο 2022.

Ως αποτέλεσμα της αύξησης της εγκατεστημένης ισχύος, η συνολική παραγωγή ενέργειας αυξήθηκε κατά 7,5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Συνάμα, πάνω από 600 MW νέων έργων αναμένεται να μπουν σε λειτουργία εντός της περιόδου 2024-25 σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ προχωρά με σταθερούς ρυθμούς η κατασκευή της μονάδας αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία (680 MW). Υπενθυμίζεται ότι ο μακροπρόθεσμος στόχος του τομέα ΑΠΕ είναι να ξεπεράσει τα 6,0 GW μέχρι το 2030.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας