Σε ρότα… «Green Hub North», project ύψους 1 δισ. ευρώ για την πράσινη μεταμόρφωση του διυλιστηρίου του ομίλου στη Θεσσαλονίκη, έχει εισέλθει η Helleniq Energy που μετά την ολοκλήρωση του πλάνου «Vision 2025» για τον περιβαλλοντικό και εταιρικό μετασχηματισμό του ομίλου, κοιτά πλέον το «Vision 2030».
Βασικοί άξονες της νέας στρατηγικής στόχευσης αποτελούν η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και η διεθνοποίηση παραδοσιακών δραστηριοτήτων (διύλιση, εμπορία), το χτίσιμο ενός πλήρως καθετοποιημένου green utility στον κλάδο του ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου και η επέκταση σε νέα ενεργειακά μοντέλα και τεχνολογίες όπως τα εναλλακτικά καύσιμα, με στόχο τη διαφοροποίηση και τη δημιουργία νέων υπεραξιών.
Στο πλαίσιο αυτό, μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους θα… μπουν στην πρίζα οι πρώτες επενδύσεις στις αυτόνομες μονάδες αποθήκευσης, συνολικής ισχύος 100 MW, που θα αναπτυχθούν στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης. Το πρώτο πάρκο που θα φυτρώνουν… μπαταρίες θα είναι γεγονός.
Η ηλεκτρική ενέργεια που θα καταναλώνει το διυλιστήριο θα παράγεται από δύο πάρκα συνολικής ισχύος 550 MW, τα οποία θα κατασκευαστούν στο Κιλκίς ενώ θα επιστρατευθούν και τεχνολογίες αποθήκευσης ενέργειας για να μειωθεί δραστικά το οικολογικό αποτύπωμα του διυλιστηρίου.
Την ίδια στιγμή, με το βλέμμα στη νέα εποχή, η εταιρεία βάζει στο στόχαστρο και την παραγωγή υδρογόνου.
Ενεργειακά αυτόνομο διυλιστήριο
To project «Green Hub North», συγκοινωνούν δοχείο με το πρόγραμμα στρατηγικού μετασχηματισμού «Vision 2025» που φέρνει εις πέρας ο όμιλος, αποσκοπεί στη λειτουργία των βιομηχανικών εγκαταστάσεων Θεσσαλονίκης αποκλειστικά με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια.
Η επένδυση, προβλέπει την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων (ισχύος πέριξ των 200 MW) και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας στην Κεντρική Μακεδονία καθώς και μονάδων παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου και «πράσινης» αμμωνίας.
Εκτός από τα περιβαλλοντικά οφέλη, η ενεργειακή αυτονομία των εγκαταστάσεών του ομίλου θα ανακουφίσει σε μεγάλο βαθμό το ηλεκτρικό δίκτυο, καθώς τα διυλιστήρια είναι μία εξαιρετικά ενεργοβόρα δραστηριότητα.
Το φωτοβολταϊκό πάρκο στην Κ. Μακεδονία (αντίστοιχου μεγέθους εκείνου που είχε εγκαινιασθεί πριν 3 χρόνια στα Λιβερά Κοζάνης) θα τροφοδοτεί το διυλιστήριο της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη με τις ενεργειακές του ανάγκες να καλύπτονται πλήρως από τη φθηνή ενέργεια των ΑΠΕ.
Πρόσφατα, άδεια Κυριότητας και Διαχείρισης έλαβε από τη ΡΑΑΕΥ το έργο της απευθείας γραμμής ηλεκτρικής ενέργειας της Helleniq Renewables (θυγατρική της Helleniq Energy).
Το έργο θα αναπτύξει η 100% θυγατρική της Helleniq Renewables, με την επωνυμία «GREEN POWER KILKIS Μ.Ι.Κ.Ε.», προκειμένου να συνδέσει σύμπλεγμα φωτοβολταϊκών σταθμών, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 250 MW και σταθμού αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας Ισχύος 90 MW και χωρητικότητας 360 MWh με συσσωρευτές, στην περιοχή του Κιλκίς, με το διυλιστήριο της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη.
Ρίχνει άγκυρα και στα «πράσινα» ναυτιλιακά καύσιμα
Η προοπτική αξιοποίησης του «πράσινου» υδρογόνου για την παραγωγή μεθανόλης και αμμωνίας για καύσιμο στα πλοία, μπαίνει για τα καλά στα ραντάρ του ομίλου, αν και για την ώρα προβληματίζει η έλλειψη «ωριμότητας» της αγοράς.
Ο ορίζοντας πάντως είναι κάτι παραπάνω από ελπιδοφόρος με δεδομένο πως οι στόχοι της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας θα απαιτήσουν επενδύσεις δισεκατομμυρίων, με την εταιρεία να επιχειρεί να εισέλθει με τους καλύτερους όρους σε ένα κερδοφόρο πεδίο που «υπόσχεται» υψηλές αποδόσεις μελλοντικά. Το ευρισκόμενο σε πρώιμο στάδιο σχέδιο για την παραγωγή υδρογόνου και αμμωνίας τοποθετείται σε βάθος πενταετίας.
Το υδρογόνο που θα παραχθεί μπορεί κάλλιστα να αξιοποιηθεί και σε άλλες χρήσεις όπως η βιομηχανία και οι μεταφορές.
Πετάει και με «πράσινα» αεροπορικά καύσιμα
Παράλληλα, η Helleniq Energy… απογειώνεται και στο πεδίο των «πράσινων» καυσίμων, όπως τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF Sustainable Aviation Fuel). Από το καλοκαίρι του 2022, η εταιρεία, μέσω της θυγατρικής της ΕΚΟ, ανέλαβε την προμήθεια SAF στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Η Aegean χρησιμοποιεί SAF σε πτήσεις της που αναχωρούν από τη Θεσσαλονίκη. Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» ήταν το πρώτο στην Ελλάδα και μόλις το έβδομο στον κόσμο που απέκτησε τη δυνατότητα παροχής αυτού του καυσίμου.
Στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη, ολοκληρώθηκαν πρόσφατα δύο σημαντικά έργα, πέριξ των 2 εκατ. ευρώ. Το πρώτο αφορά ένα σύγχρονο, κλειστό σύστημα φόρτωσης βυτίων ασφάλτου και το δεύτερο την τοποθέτηση νέων, πλωτών και καλυμμάτων στη Μονάδα Κατεργασίας Υγρών Αποβλήτων.
Oι επενδύσεις για τη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος εκτιμάται πως ξεπερνούν συνολικά τα 65 εκατ. ευρώ για τη Θεσσαλονίκη.