Στο «φουλ» δουλεύουν οι μηχανές της Motor Oil από την αρχή του 2025 με γενικευμένο ανασκούμπωμα σε όλα τα επίπεδα, εξαγορές στις ΑΠΕ αλλά και άπλωμα στο χώρο του λιανικού εμπορίου, ενώ οι ζημιές από τη φωτιά στο διυλιστήριο το Σεπτέμβριο του 2024, σε δυόμισι μήνες, ήτοι έως τα τέλη Αυγούστου θα έχουν αποκατασταθεί πλήρως.
Μάλιστα, όπως τόνισε χθες ο επικεφαλής του ομίλου Γιάννης Β. Βαρδινογιάννης στη γενική συνέλευση των μετόχων, το διυλιστήριο θα είναι καλύτερο και πιο αποδοτικό, καθώς θα είναι στην ουσία καινούριο.
Μετά το 2024 λοιπόν που ήταν ένα έτος με μπαράζ αρνητικών εξελίξεων για τον όμιλο, όπως η έκτακτη εισφορά (Ιούλιος ‘24), η διαγραφή από τον MSCI Standard Greece (Αύγουστος ‘24), η πυρκαγιά στο διυλιστήριο (Σεπτέμβριος), αλλά και το πρόστιμο από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, πλέον ο όμιλος βρίσκεται σε νέα αναπτυξιακή τροχιά, κάτι που έχει ξεκάθαρη αντανάκλαση και στη μετοχή.
Η επάνοδος της μετοχής
Δεν είναι τυχαίο ότι η μετοχή μέσα στον Ιούνιο ενισχύεται κατά +5,28% την ώρα που ο Γενικός Δείκτης υποχωρεί κατά 1,60% μετά το πενθήμερο πτωτικό σερί, το Μάιο είχε ενισχυθεί κατά 10,30%, ενώ από την αρχή του χρόνου βρίσκεται στο +20%. Μάλιστα, από το κλείσιμο της 7ης Απριλίου 2025, ήτοι δυόμισι μήνες πίσω όταν είχε βρεθεί στα 19,08 ευρώ καταγράφει ράλι αντίδρασης +30%. Χθες, σε μια ημέρα μεγάλων πιέσεων στα περισσότερα blue chips, η Motor Oil υποχώρησε μόλις κατά 0,64% με κλείσιμο στα 24,74 ευρώ, πολύ κοντά στα υψηλά έτους. Θυμίζουμε πως η μετοχή έχει ιστορικό υψηλό στα 28,44 ευρώ από τις 27 Μαΐου 2024.
Νέα αναπτυξιακή δυναμική με μπαράζ εξαγορών
Η πλήρης αποκατάσταση των ζημιών στο διυλιστήριο θα δώσει νέα αναπτυξιακή δυναμική, καθιστώντας το – ακόμη πιο ξεκάθαρα – το πιο σύγχρονο στην Ευρώπη, ενώ το management του ομίλου είναι ιδιαίτερα δραστήριο με μπαράζ εξαγορών σε πολλά επίπεδα, που απλώνουν το αποτύπωμα και αυξάνουν τις πηγές εσόδων και κερδών.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η Motor Oil προετοιμάζει νέα μεγάλη εξαγορά σημαντικού χαρτοφυλακίου στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας από άλλο όμιλο που δραστηριοποιείται στη χώρα μας, πέρα από το χαρτοφυλάκιο της EDPR που έχει συμφωνήσει να εξαγοράσει, όπως αποκάλυψε πρώτο το EnergyMag.gr το Σάββατο 7 Ιουνίου.
Την ίδια ώρα, ο όμιλος ή εταιρείες που βρίσκονται υπό την ευρύτερη επιρροή της οικογένειας Βαρδινογιάννη επιδίδονται σε μπαράζ εξαγορών και συνεργασιών που πολλαπλασιάζουν το αποτύπωμα της εισηγμένης, ενώ υπάρχει μεγάλο άνοιγμα στη λιανική.
«Δεν μεταμορφώνεται η εταιρεία, αλλά κοιτάμε και άλλα πράγματα, δεν είμαστε προσηλωμένοι στην πράσινη ενέργεια. Εκτός από το πετυχημένο παράδειγμα της Optima Bank, υπάρχουν και άλλοι τομείς που κοιτάμε εκτός ενέργειας» σημείωσε ο κ. Βαρδινογιάννης. Συνάμα, αναφορικά με την πορεία της μετοχής επισήμανε πως οι αιτίες της πτώσης της δεν ήταν ευθύνη της εταιρείας, αλλά οφείλονταν σε αρνητικές συγκυρίες.
«Η πτώση της μετοχής από τα 28 ευρώ στα 19 ευρώ έγινε από γεγονότα που δεν ευθυνόμαστε εμείς. Πέρσι τέτοιο καιρό είχαμε την έκτακτη φορολογία που επηρέασε τη μετοχή σε απόλυτα νούμερα, ενώ είχε ως αποτέλεσμα η μετοχή να βγει από τον δείκτη MSCI Standard Greece. Όμως η μετοχή έχει επανέλθει πολύ δυνατά και κάλυψε το κενό», συμπλήρωσε.
Παράλληλα γνωστοποίησε πως «δεν αγοράζουμε τη μετοχή μας για να τη στηρίξουμε. Στηρίζουμε τη μετοχή με πράξεις και επενδύσεις, κάτι που έχει φανεί από το ότι έχει αποδειχθεί ανθεκτική σε διάφορες αρνητικές συγκυρίες όλα αυτά τα χρόνια».
Αναφορικά με την πορεία αποκατάστασης των ζημιών στο διυλιστήριο, ο CEO της Motor Oil σημείωσε πως αν και μια από τις βασικές μονάδες του ομίλου παραμένει εκτός λειτουργίας, εντούτοις η παραγωγική ικανότητα κατέστη δυνατό να διατηρηθεί σε θετικά επίπεδα: Έφτασε το 70% το δ’ τρίμηνο του 2024 και 90% το α’ τρίμηνο του 2025. «Μέσα σε περίπου δύο με δυόμισι μήνες θα είμαστε πίσω στο σημείο που ξεκινήσαμε -και ακόμη πιο δυνατοί, με μια νέα μονάδα», ανέφερε.
Τα πρατήρια καυσίμων
Ο επικεφαλής του ομίλου έκανε αναφορά και στο νέο concept που ξεκίνησε στα πρατήρια καυσίμων, τονίζοντας πως «ενισχύουμε τα πρατήρια βενζίνης για περαιτέρω κερδοφορία τους. Αγοράσαμε μία αλυσίδα μικρής λιανικής για να φέρουμε τα πρατήρια μας στα διεθνή πρότυπα, καθώς στην Ελλάδα είμαστε πίσω σε σχέση με το εξωτερικό. Είναι πολύ συγκεκριμένο πλάνο γιατί βλέπουμε ότι υπάρχει περιθώριο κέρδους», είπε ο κ. Βαρδινογιάννης που πρόσθεσε για το ευρύτερο πλάνο επενδύσεων: «Δεν είμαστε προσηλωμένοι μόνο στην πράσινη ενέργεια, που είναι ένας σημαντικός πυλώνας, αλλά υπάρχουν και άλλοι τομείς στον παραδοσιακό χώρο ενέργειας στους οποίους συνεχίζουμε τις επενδύσεις».
Π. Τζανετάκης: Η εμπειρία δεκαετιών κινητήριος δύναμη για καινοτομία, πρόοδο και βιώσιμη ανάπτυξη
Μιλώντας με τη σειρά του στη χθεσινή γενική συνέλευση ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil και επί δεκαετίες «πιστός» στρατιώτης του ομίλου κ. Πέτρος Τζανετάκης, τόνισε πως η στρατηγική του ομίλου επικεντρώνεται σε τρεις κρίσιμους τομείς: Καύσιμα, Ηλεκτρική Ενέργεια και Κυκλική Οικονομία.
Αναφορικά με τις εξαγορές και το άπλωμα σε καινούριους τομείς, σημείωσε πως «μάθαμε να αναγνωρίζουμε τις ευκαιρίες εκεί όπου άλλοι βλέπουν ρίσκο. Επενδύουμε, ακόμα και όταν οι αγορές είναι επιφυλακτικές και παραμένουμε συνεπείς στο όραμά μας».
Για τις εξελίξεις διεθνώς επισήμανε πως «οι εταιρείες καλούνται να προσαρμοστούν γρήγορα σε ένα περιβάλλον με λιγότερη προβλεψιμότητα,αλλά ίσως και με μεγαλύτερες δυνατότητες ανάληψης πρωτοβουλίας. Σε αυτό το περιβάλλον, η συνέπεια στη στρατηγική, η σωστή κεφαλαιακή διάρθρωση, αλλά και η ευελιξία μαζί με την έγκαιρη αναγνώριση και τη γρήγορη αντίδραση στις νέες διαμορφωμένες μακροοικονομικές τάσεις καθίστανται κρίσιμοι παράγοντες μακροχρόνιας επιβίωσης και απόδοσης. Οι δυνατότητες χρηματοδότησης των εισηγμένων εταιρειών έχουν αυξητικές τάσεις. Η Motor Oil, ως εισηγμένη με υψηλή κεφαλαιοποίηση και θεσμική αξιοπιστία, λειτουργεί με ευελιξία στην άντληση κεφαλαίων για στρατηγικές επενδύσεις».
Ιστορία αξιοπιστίας
Παράλληλα ο κ. Τζανετάκης έκανε μια αναδρομή στην πορεία της Motor Oil στο χρηματιστήριο, τονίζοντας ότι εδώ και πάνω από 24 χρόνια (εισήχθη στο Χ.Α. στις 6 Αυγούστου 2001), έχει αποδείξει τη σταθερότητα και την ανάπτυξή της, με συνολικά κέρδη προ φόρων 6,3 δισ., κέρδη μετά από φόρους 4,2 δισ. και καταβληθέντα μερίσματα ύψους 2,2 δισ. από το 2001 έως το 2024.
Στη διάρκεια αυτών των ετών, η εταιρεία προσέφερε μέσο ετήσιο μέρισμα 6,2% και συνολικό μέρισμα 19,73 ευρώ ανά μετοχή. Παράλληλα οι επενδύσεις κεφαλαίου ανήλθαν σε 2,5 δισ., ενώ οι διάφορες επενδύσεις σε θυγατρικές και συμμετοχές αθροίζουν σε 1,3 δισ. ευρώ ενισχύοντας τις υποδομές και την ανάπτυξη των στρατηγικών μας τομέων».