Εκτός χρονοδιαγράμματος φαίνεται πως βγαίνουν τα περισσότερα ευρωπαϊκά λιμάνια στην προσπάθεια εξασφάλισης ηλεκτροδότησης από την ξηρά (cold ironing), η οποία θα επέτρεπε στα πλοία να απενεργοποιούν τους ρυπογόνους κινητήρες τους και να συνδέονται στο δίκτυο ηλεκτροδότησης ενώ είναι αγκυροβολημένα. Η διαπίστωση αυτή προκύπτει από μελέτη της μη κυβερνητικής οργάνωσης Transport & Environment (T&E), η οποία δημοσιοποιήθηκε.
Σύμφωνα με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όλα τα λιμάνια οφείλουν να έχουν ολοκληρώσει την εγκατάσταση του λεγόμενου Onshore Power Supply (OPS) έως το 2030. Ωστόσο, η μελέτη που κάλυψε 31 ευρωπαϊκά λιμάνια αποκαλύπτει πως μέχρι στιγμής έχει ολοκληρωθεί ή συμβασιοποιηθεί μόνο το 20% των απαραίτητων συνδέσεων. Από τα λιμάνια που αναλύθηκαν, μόλις τέσσερα έχουν προχωρήσει στην εγκατάσταση ή ανάθεση άνω του 50% των υποδομών που απαιτούνται πριν από την κρίσιμη προθεσμία.
Η καθυστέρηση έχει άμεσο αντίκτυπο στις πόλεις που φιλοξενούν λιμάνια, καθώς τα αγκυροβολημένα πλοία—ιδίως τα κρουαζιερόπλοια—συνεχίζουν να καίνε καύσιμα για να διατηρήσουν σε λειτουργία φωτισμό και κλιματισμό. Αυτό σημαίνει συνεχή εκπομπή διοξειδίου του θείου, οξειδίων του αζώτου, επικίνδυνων σωματιδίων και διοξειδίου του άνθρακα, επιβαρύνοντας την ατμόσφαιρα και την υγεία των κατοίκων.
Η μελέτη εντόπισε επίσης μεγάλες διαφοροποιήσεις ανά τύπο πλοίου: ενώ το 38% των απαιτούμενων συνδέσεων OPS για κρουαζιερόπλοια και επιβατηγά πλοία έχει ήδη εγκατασταθεί, στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μόλις το 11% των απαιτούμενων συνδέσεων είναι έτοιμο ή υπό κατασκευή. «Δεδομένων των τακτικών δρομολογίων τους και της εγγύτητας των τερματικών σταθμών κρουαζιέρας σε πυκνοκατοικημένα αστικά κέντρα, τα κρουαζιερόπλοια θα πρέπει να αποτελέσουν προτεραιότητα για την ταχύτερη ανάπτυξη των υποδομών OPS», σημειώνεται στη μελέτη.
Λιμάνια όπως αυτά της Αμβέρσας, του Δουβλίνου, του Γκντανσκ και της Λισαβόνας δεν έχουν ακόμη επενδύσει σε υποδομές ηλεκτροδότησης πλοίων. Στη Λισαβόνα, που είναι ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια κρουαζιέρας στην Ευρώπη, ένα έργο πολλών εκατομμυρίων ευρώ για τη σύνδεση του λιμανιού με σταθμό ηλεκτροπαραγωγής αναμένεται να ολοκληρωθεί μόλις το 2029, σύμφωνα με την πορτογαλική κυβέρνηση.