Καθησυχαστικό είναι το μήνυμα που εκπέμπουν παράγοντες της αγοράς καυσίμων στο energymag, μετά την αιφνιδιαστική αναστολή λειτουργίας της Cetracore–Jetoil, υπογραμμίζοντας ότι δεν τίθεται ζήτημα επάρκειας ή κινδύνου ελλείψεων στα πρατήρια. Παρά το γεγονός ότι η εξέλιξη αυτή δημιουργεί αναστάτωση, εκτιμάται πως το σύστημα τροφοδοσίας μπορεί να απορροφήσει το σοκ χωρίς επιπτώσεις για τον καταναλωτή.
Στελέχη του κλάδου σημειώνουν ότι, αν και στη Βόρεια Ελλάδα διαμορφώνεται ένα αισθητό κενό σε επίπεδο υποδομών, η συνολική εικόνα της αγοράς παραμένει ελεγχόμενη. «Δεν πρόκειται για αμελητέα εξέλιξη, ωστόσο δεν αναμένεται έλλειψη καυσίμων», τονίζουν, επισημαίνοντας ότι υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις τροφοδοσίας.
Όπως εξηγούν, τα πρατήρια που λειτουργούν υπό το σήμα της Jetoil έχουν τη δυνατότητα –εφόσον υπάρξει σχετική συμφωνία με τη μητρική εταιρεία– να προμηθεύονται καύσιμα από άλλους παρόχους της αγοράς, με βασική προϋπόθεση τη ρύθμιση του ζητήματος του εμπορικού σήματος. Ήδη, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από άλλους παίκτες για την κάλυψη των αναγκών τροφοδοσίας.
Το ζήτημα των εγκαταστάσεων
Το πιο σύνθετο ζήτημα εντοπίζεται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη, καθώς από εκεί διοχετευόταν σημαντικός όγκος καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή. Παρ’ όλα αυτά, δεν εκφράζεται έντονη ανησυχία, καθώς υπάρχουν άλλες διαθέσιμες υποδομές που μπορούν να καλύψουν μέρος του κενού.
Ειδικότερα, οι ποσότητες μπορούν να αναπληρωθούν τόσο από τις εγκαταστάσεις της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη όσο και από τις υποδομές της Ελίν στο Πόρτο Λάγος. Παράλληλα, αν χρειαστεί, είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν και εγκαταστάσεις σε μεγαλύτερη απόσταση, όπως στον Βόλο, όπου επίσης υπάρχει σχετική δυναμικότητα από την Ελίν.
Υπενθυμίζεται ότι η Jet Oil διαθέτει στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης τις μεγαλύτερες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις καυσίμων στη Βόρεια Ελλάδα, οι οποίες, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, αντιστοιχούν περίπου στο 15% της συνολικής αποθηκευτικής δυναμικότητας της χώρας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΠΕΚ, Θέμη Κιουρτζή, τα πρατήρια που επηρεάζονται πανελλαδικά υπολογίζονται σε περίπου 130, εκ των οποίων τα περισσότερα –περίπου 110– βρίσκονται στη Βόρεια Ελλάδα.
Το υπόβαθρο της αναστολής και ο παράγοντας των κυρώσεων
Η απόφαση για αναστολή λειτουργίας εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο των ευρωπαϊκών κυρώσεων. Στις 15 Δεκεμβρίου 2025, η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε νέο πακέτο μέτρων που στοχεύει, μεταξύ άλλων, πρόσωπα και οντότητες που φέρονται να διευκολύνουν τη διακίνηση ρωσικού πετρελαίου ή πρακτικές παράκαμψης των περιορισμών. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η εταιρεία έχει δηλώσει ότι η αναστολή είναι προσωρινού χαρακτήρα και ότι βρίσκεται σε συνεργασία με νομικούς συμβούλους και τις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές, με στόχο την επαναλειτουργία της σε πλήρη συμμόρφωση με το κανονιστικό πλαίσιο.
Ωστόσο, στην αγορά κυκλοφορεί και ένα πιο απαισιόδοξο σενάριο, σύμφωνα με το οποίο η προσωρινή αναστολή θα μπορούσε να εξελιχθεί σε οριστικό κλείσιμο, εάν παραταθεί η δέσμευση περιουσιακών στοιχείων και καταστούν εξαιρετικά δύσκολες οι χρηματοοικονομικές συναλλαγές, από τον δανεισμό έως τις πληρωμές προς τρίτους.
Μια ιστορική εταιρεία μπροστά σε κρίσιμη καμπή
Η Jet Oil / Jetoil αποτελεί ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα και ιστορικά ονόματα της ελληνικής αγοράς καυσίμων. Η πορεία της περιλαμβάνει περιόδους έντονης ανάπτυξης και υψηλών μεριδίων αγοράς, αλλά και φάσεις βαθιάς κρίσης και αναδιάρθρωσης.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1960 από τα αδέλφια Νίκο, Γιώργο και Κυριάκο Μαμιδάκη, ξεκινώντας από την Ανώσκελη Χανίων. Μέσα σε λίγες δεκαετίες εξελίχθηκε σε έναν από τους ισχυρότερους παίκτες του κλάδου, με μερίδιο αγοράς που άγγιξε το 10%, δίκτυο περίπου 600 πρατηρίων, παρουσία σε πέντε βαλκανικές χώρες, εκτεταμένες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις και ιδιόκτητο στόλο επτά πλοίων για τη διανομή ναυτιλιακών καυσίμων.
Η δημοσιονομική κρίση αποτέλεσε καθοριστικό σημείο καμπής, οδηγώντας την εταιρεία σε μακρά περίοδο υποχώρησης και, τελικά, στην υπαγωγή της στον πτωχευτικό κώδικα, πριν την εξαγορά της από αυστριακό όμιλο το 2018.
Το αν η σημερινή αναστολή λειτουργίας θα αποδειχθεί ένα σύντομο «διάλειμμα» ή θα σηματοδοτήσει μια πιο οριστική εξέλιξη, αναμένεται να ξεκαθαρίσει μέσα στις επόμενες εβδομάδες.