Μενού Ροή
DESFA- maria rita galli
ΔΕΣΦΑ: Τα projects των 450 εκατ. στη Θράκη – Ο αγωγός αερίου Καρπερή–Κομοτηνή και ο νέος σταθμός συμπίεσης

Με μία επένδυση – μαμούθ 310,56 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του αγωγού Καρπερή – Κομοτηνή, ο ΔΕΣΦΑ επιδιώκει να «ανακουφίσει» τον κυκλοφοριακό φόρτο στο βόρειο τμήμα του ΕΣΜΦΑ (Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Αερίου), στοχεύοντας και στην πλέον αποτελεσματική και αξιόπιστη διοχέτευση φυσικού αερίου προς και από κρίσιμα σημεία εισόδου/εξόδου.

Το μεγαλόπνοο project (περιλαμβάνεται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2024–2033) εκτιμάται πως μπορεί να λειτουργήσει ως το τέλος του 2027 (προφανώς πρόκειται για χρονοδιάγραμμα που μπορεί να αναθεωρηθεί).

Ο νέος αγωγός μήκους 215 χλμ., που θα συνδέει την Καρπερή με την Κομοτηνή, θα αναπτυχθεί παράλληλα με την υφιστάμενη υποδομή μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή.

Στόχος του είναι να ενισχύσει την ικανότητα του συστήματος για αυξημένες ροές αερίου μεταξύ Βορρά και Νότου, αντιμετωπίζοντας τα σημεία συμφόρησης και εξασφαλίζοντας σταθερή πρόσβαση σε νέα σημεία εισόδου και εξόδου του συστήματος.

Ο αγωγός είναι έτοιμος να δεχθεί υδρογόνο ενώ εφόσον οι συνθήκες της αγοράς το απαιτήσουν και το επιτρέψουν, μπορεί να συνδεθεί στο μέλλον με το έργο ανάπτυξης του δικτύου (backbone) H2 στην Καρπερή και να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά καθαρού υδρογόνου στο ανατολικό τμήμα του δικτύου. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2027.

Πράσινο φως στους περιβαλλοντικούς όρους

Πρόσφατα, το πράσινο φως για την υλοποίηση του project άναψαν το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εγκρίνοντας τους περιβαλλοντικούς όρους και η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης που γνωμοδότησε θετικά για τη ΜΠΕ (Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) του έργου.

Αρχικά, ο αγωγός θα χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά φυσικού αερίου ενισχύοντας τη δυναμικότητα του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ).

Η όδευση του αγωγού θα εκκινήσει από το νέο σταθμό ξέστρου αποστολής (SCL) U-9510, εντός οικοπέδου υφιστάμενου σταθμού του ΔΕΣΦΑ, του αγροκτήματος Καρπερής του Δήμου Ηράκλειας και θα διέρχεται από τους Δήμους Ηράκλειας, Σερρών, Εμμανουήλ Παππά, Νέας Ζίχνης, Αμφίπολης, Προσοτσάνης, Δοξάτου, Καβάλας, Νέστου, Τοπείρου, Αβδήρων, Ιάσμου, Κομοτηνής και θα καταλήξει στο νέο βαλβιδοστάσιο και σταθμό ξέστρου (SCR) Κομοτηνής U-9660 στο Πάμφορο, που βρίσκεται περίπου 1,5 km νοτιοανατολικά της ΒΙΠΕ Κομοτηνής, στο Δήμο Μαρώνειας-Σαπών.

Σταθμός συμπίεσης

Στο ίδιο πλαίσιο, καταλύτη εξωστρέφειας και περαιτέρω ενδυνάμωσης του νευραλγικού ρόλου που διαδραματίζει η Θράκη στην διασφάλιση της ενεργειακής τροφοδοσίας της Ευρώπης, αποτελεί ο νέος Σταθμός Συμπίεσης Φυσικού Αερίου του ΔΕΣΦΑ, στην Κομοτηνή, που εγκαινιάστηκε πρόσφατα.

Πρόκειται για καίρια υποδομή που θα αυξήσει τις ποσότητες φυσικού αερίου που μεταφέρονται μέσω του συγκεκριμένου κόμβου, ενισχύοντας την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας και της περιοχής.

Ο σταθμός θα αυξήσει τις ποσότητες αερίου που θα μεταφέρονται δυτικά και ανατολικά της Κομοτηνής, σε συνέχεια της σύνδεσης του FSRU Αλεξανδρούπολης με το ΕΣΦΑ και άλλων έργων της περιοχής.

Ανοίγει… το παιχνίδι των εξαγωγών

Ο σταθμός, στον οποίο επενδύθηκαν 134 εκατ. ευρώ και κατασκευάστηκε σε χρόνο-ρεκόρ εν μέσω ενεργειακής κρίσης, αυξάνει σημαντικά τη δυνατότητα εξαγωγών φυσικού αερίου προς τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία, ενισχύοντας τον «Κάθετο Διάδρομο» και τη στρατηγική διαφοροποίησης πηγών ενέργειας της Ε.Ε.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας