Η επόμενη διετία προμηνύεται καθοριστική για τον ΔΕΣΦΑ και, κατ’ επέκταση, για τον ρόλο της Ελλάδας στον ενεργειακό χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Με επενδυτικό πρόγραμμα που φτάνει τα 600 εκατ. ευρώ έως το 2026, ο Διαχειριστής επιταχύνει κρίσιμες παρεμβάσεις που αναβαθμίζουν τις εγχώριες υποδομές και εδραιώνουν τη χώρα ως κόμβο διέλευσης και διακίνησης LNG προς τον Βορρά.
Στην τελική τροχιά τα μεγάλα έργα μεταφοράς
Στο επίκεντρο βρίσκονται δύο έργα που αναμένεται να διαμορφώσουν τη φυσιογνωμία του συστήματος την επόμενη δεκαετία: η διπλή γραμμή του αγωγού Καρπερής–Κομοτηνής και η επέκταση του δικτύου προς την Πάτρα.
Ο συνολικός προϋπολογισμός τους προσεγγίζει τα 380 εκατ. ευρώ, με στόχο λήψη τελικών επενδυτικών αποφάσεων στις αρχές του 2026.
Ο άξονας Καρπερής–Κομοτηνής, ύψους περίπου 260 εκατ. ευρώ, ενισχύει τη ροή προς τη βόρεια Ελλάδα και «κουμπώνει» με τις βαλκανικές διασυνδέσεις, προσφέροντας ευελιξία και υψηλότερη ασφάλεια εφοδιασμού. Αντίστοιχα, ο αγωγός προς την Πάτρα, περί τα 120 εκατ. ευρώ, επεκτείνει τον εθνικό κορμό στη Δυτική Ελλάδα, θωρακίζοντας τις βιομηχανικές ζώνες και συνδέοντας λειτουργικά την Πελοπόννησο με το δίκτυο μεταφοράς.
Παράλληλα, προχωρά η διασύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία. Το ελληνικό τμήμα προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί εντός του α’ τριμήνου του 2026, ενώ το σκέλος στη γειτονική χώρα αναμένεται λίγους μήνες αργότερα. Για το 2025, στις προτεραιότητες καταγράφεται και η ολοκλήρωση του αγωγού προς τη Δυτική Μακεδονία, που δίνει νέα προοπτική σε μια περιοχή σε μετάβαση από τη λιγνιτική εποχή.
Καινοτομίες στη Ρεβυθούσα
Ο τερματικός σταθμός LNG στη Ρεβυθούσα περνά σε φάση εκσυγχρονισμού με άμεσο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Η εγκατάσταση συμπιεστή Boil-Off Gas καταργεί την ανάγκη καύσης των αερίων εξάτμισης, μειώνοντας εκπομπές και απώλειες ενέργειας.
Το επόμενο βήμα είναι η κατασκευή πλωτού μόλου για τροφοδοσία μικρότερων πλοίων LNG, ανοίγοντας την ελληνική αγορά στο small-scale LNG και τη ναυτιλιακή κατανάλωση με απευθείας εξυπηρέτηση λιμένων όπως ο Πειραιάς.
«Μπροστά» το APOLLO CO₂
Στο πλάνο της επόμενης γενιάς έργων ξεχωρίζει ο κόμβος συλλογής και υγροποίησης διοξειδίου του άνθρακα στη Ρεβυθούσα. Το έργο APOLLO CO₂ προβλέπει αγωγό συγκέντρωσης από βιομηχανικές πηγές και τερματικό υγροποίησης για εξαγωγή προς χώρους μόνιμης αποθήκευσης στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Νότιας Ευρώπης.
Η καινοτομία έγκειται στην αξιοποίηση της πολύ χαμηλής θερμοκρασίας του LNG για την υγροποίηση του CO₂ μέσω εναλλακτών θερμότητας, μειώνοντας δραστικά τις ενεργειακές ανάγκες και το κόστος λειτουργίας.
Η τελική επενδυτική απόφαση τοποθετείται στο τέλος του 2026 ή στις αρχές του 2027, με χρηματοδότηση που συνδυάζει ίδια κεφάλαια και πόρους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ενώ έχει ήδη εξασφαλιστεί σημαντική επιχορήγηση καινοτομίας. Καθοριστικός παράγοντας παραμένει η ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για μεταφορά και τερματικούς CO₂ ενώ η δημόσια διαβούλευση αναμένεται έως το τέλος του 2025 και θα ακολουθήσουν εξειδικευμένοι κανόνες αδειοδότησης και λειτουργίας.
Εξαγωγικός προσανατολισμός: Ροές σήμερα, δυναμικό αύριο
Το 2026 προδιαγράφεται ως μεταβατική χρονιά για τις εξαγωγές φυσικού αερίου και LNG. Παρότι το FSRU Αλεξανδρούπολης λειτουργεί, η πλήρης αξιοποίηση των εξαγωγικών δυνατοτήτων εξαρτάται από έργα στο βουλγαρικό δίκτυο που εκτιμάται ότι θα αποδίδουν σταδιακά από το φθινόπωρο του 2025, με ουσιαστικό «άλμα» μετά το καλοκαίρι του 2026.
Για το 2025, οι συνολικές εξαγωγές –συμπεριλαμβανομένων του TAP και των ποσοτήτων LNG– εκτιμώνται στην τάξη των 11–12 δισ. κ.μ., ενώ έχει δοθεί παράταση έως τον Απρίλιο του 2026 στο προϊόν «Ομάδα Προϊόντων 1» για ενίσχυση μακροχρόνιας δέσμευσης δυναμικότητας.
Η μεγάλη εικόνα
Ο συνδυασμός νέων αγωγών, εξυγίανσης και επέκτασης υποδομών LNG και ώριμων λύσεων CCS μετατοπίζει το ενεργειακό κέντρο βάρους της χώρας. Η Ελλάδα, με αιχμή τον ΔΕΣΦΑ, ετοιμάζεται για μια περίοδο αυξημένων ροών προς τις βόρειες αγορές, ενισχύοντας την ασφάλεια εφοδιασμού της περιοχής. Τα έργα δεν είναι μόνο κεφάλαια σε προϋπολογισμούς: είναι εργαλεία ανθεκτικότητας, τεχνολογικής αναβάθμισης και βιομηχανικής ανασυγκρότησης – από τη Ρεβυθούσα και την Αλεξανδρούπολη έως τη Δυτική Μακεδονία.
Με καύσιμο-γέφυρα το φυσικό αέριο και ορίζοντα τη χαμηλή περιεκτικότητα άνθρακα, ο ΔΕΣΦΑ χαράσσει μια στρατηγική που συνδέει την ασφάλεια της σημερινής μετάβασης με τις υποδομές της επόμενης ημέρας.