Μενού Ροή
MANOUSAKIS
ΑΔΜΗΕ: Το επόμενο κύμα διασυνδέσεων μετά το ορόσημο Κρήτη–Αττική - Τι ακολουθεί για Κυκλάδες, Δωδεκάνησα και ΒΑ Αιγαίο

Μετά την  ολοκλήρωση – ορόσημο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, ο ΑΔΜΗΕ περνά σε μια νέα φάση, μετατοπίζοντας το κέντρο βάρους του σχεδιασμού του στις υπόλοιπες μεγάλες νησιωτικές «εκκρεμότητες» του ελληνικού συστήματος. Κυκλάδες, Δωδεκάνησα και Βορειοανατολικό Αιγαίο μπαίνουν πλέον στο επίκεντρο, την ώρα που τα πρώτα απτά οφέλη από το κλείσιμο των τοπικών μονάδων της Κρήτης αρχίζουν ήδη να αποτυπώνονται τόσο στο κόστος όσο και στο περιβαλλοντικό ισοζύγιο.

Με βάση του στοιχεία του ΑΔΜΗΕ, από τις 17 Δεκεμβρίου η Κρήτη καλύπτει το σύνολο της κατανάλωσής της από το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω των δύο διασυνδέσεων με Αττική και Πελοπόννησο. Η λειτουργία των αυτοματισμών επιτρέπει την ευέλικτη κάλυψη των μεταβολών φορτίου από τη νέα γραμμή Κρήτης–Αττικής, ενώ η σύνδεση με την Πελοπόννησο διατηρείται ως σταθερή εφεδρεία. Πρόκειται για μια αρχιτεκτονική που ενισχύει τη λειτουργική ασφάλεια και μειώνει δραστικά την ανάγκη χρήσης των παλαιών, ρυπογόνων μονάδων στο νησί.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Διαχειριστή, το «σβήσιμο των φουγάρων» στην Κρήτη μεταφράζεται σε καθαρό οικονομικό όφελος 400 έως 600 εκατ. ευρώ ετησίως για τους καταναλωτές, σε ορίζοντα δεκαετίας, κυρίως μέσω της μείωσης των ΥΚΩ. Παράλληλα, η πλήρης λειτουργία της διασύνδεσης συνεπάγεται ετήσια μείωση εκπομπών CO₂ της τάξης των 500.000 τόνων, ενισχύοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του συστήματος.

Κυκλάδες: Το τελευταίο κομμάτι του παζλ

Με την Κρήτη πλέον «στην πρίζα», το επόμενο μεγάλο στοίχημα αφορά τις Κυκλάδες. Η τέταρτη και τελευταία φάση της διασύνδεσης, που περιλαμβάνει Σαντορίνη, Φολέγανδρο, Μήλο και Σέριφο, αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026. Το έργο βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, με τα υποβρύχια καλώδια να έχουν ποντιστεί και προστατευθεί και τις εργασίες στους Υποσταθμούς Υψηλής Τάσης να εξελίσσονται παράλληλα.

Η ολοκλήρωση του project δεν έχει μόνο τεχνική σημασία. Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η πλήρης διασύνδεση των Κυκλάδων ανοίγει τον δρόμο για εγκατάσταση μονάδων ΑΠΕ ισχύος άνω των 330 MW, επιτρέποντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το σύμπλεγμα των νησιών.

Δωδεκάνησα: Αδειοδοτήσεις και επανεκκινήσεις

Στα Δωδεκάνησα, το 2026 αναμένεται να είναι έτος κρίσιμων αποφάσεων. Οι διαδικασίες αδειοδότησης βρίσκονται σε εξέλιξη, με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων να έχει ήδη υποβληθεί και να αναμένεται η έκδοση της ΑΕΠΟ. Παράλληλα, προχωρούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τις καλωδιακές διασυνδέσεις, ενώ το τμήμα της διασύνδεσης Κόρινθος–Κως, που είχε κηρυχθεί άγονο, αναμένεται να επαναπροκηρυχθεί.

Το project θεωρείται από τα πιο σύνθετα, καθώς συνδυάζει τεχνολογία συνεχούς ρεύματος, μεγάλες αποστάσεις και απαιτητικές περιβαλλοντικές παραμέτρους, όμως αποτελεί κρίσιμο κρίκο για την ενεργειακή θωράκιση της Νοτιοανατολικής νησιωτικής Ελλάδας.

Βορειοανατολικό Αιγαίο: Το επόμενο βήμα

Αντίστοιχα, για το Βορειοανατολικό Αιγαίο, το πρώτο εξάμηνο του 2026 αναμένεται η υποβολή της ΜΠΕ για το εναέριο τμήμα εντός Λέσβου, ενώ οι θαλάσσιες έρευνες έχουν ήδη ολοκληρωθεί.

Οι διαγωνιστικές διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη και συνοδεύονται από τη συλλογή κτηματολογικών στοιχείων για τις απαλλοτριώσεις που απαιτούνται.

Ενίσχυση και στο ηπειρωτικό δίκτυο

Παράλληλα με τις νησιωτικές διασυνδέσεις, ο ΑΔΜΗΕ «τρέχει» και κρίσιμα έργα στο ηπειρωτικό σύστημα. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026 αναμένεται η ολοκλήρωση της νέας γραμμής 400 kV Κορίνθου–Κουμουνδούρου, ενώ προχωρά και η πλήρης αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, που αποτελεί κομβικό σημείο για την τροφοδότηση της Αττικής και το τερματικό της διασύνδεσης με την Κρήτη.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στο νέο ΚΥΤ Ρουφ, ένα έργο που φιλοδοξεί να ενισχύσει αποφασιστικά την ασφάλεια τροφοδότησης του Λεκανοπεδίου, μειώνοντας ταυτόχρονα το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέσω της αποξήλωσης παλαιών εναέριων γραμμών.

Από την Κρήτη στο «εθνικό πλέγμα»

Η διασύνδεση της Κρήτης δεν ήταν το τέλος, αλλά η αρχή ενός νέου κύκλου για το ελληνικό σύστημα μεταφοράς.

Με τα μεγάλα νησιωτικά έργα να μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης και το ηπειρωτικό δίκτυο να αναβαθμίζεται, ο ΑΔΜΗΕ επιχειρεί να χτίσει ένα πιο ανθεκτικό, πράσινο και οικονομικά αποδοτικό ηλεκτρικό πλέγμα, ικανό να στηρίξει τόσο την ενεργειακή μετάβαση όσο και την αυξανόμενη ζήτηση των επόμενων δεκαετιών.

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας