Σε "ρότα" πρασινίσματος του στόλου και της λειτουργίας της "πλέει" η Attica Group έχοντας ήδη σε διαδικασία υλοποίησης επενδυτικού πλάνου της τάξης του 1,2 δισ. ευρώ με τα 500 εκ. εξ αυτών ήδη συμβασιοποιημένα.
“Στοχεύουμε στην πράσινη μετάβαση και στην ανανέωση του στόλου” αναφέρεται σχετικά και τονίζεται ότι ήδη τρέχει η πρώτη μεγάλη παραγγελία, αλλά και ο σχεδιασμός για νέα πλοία για τις ακτοπλοϊκές ανάγκες της χώρας των επόμενων ετών.
Στο φόντο αυτό, μάλιστα το πρότυπο για πλοίο 100 μέτρων συζητείται για πιθανή ναυπήγηση στην ΟΝΕΧ στην Ελευσίνα, εφόσον συντρέξουν μια σειρά από προϋποθέσεις, ενώ παράλληλα τρέχει και μελέτη για πλοίο,περίπου 145 μέτρων με αυξημένη χωρητικότητα σε φορτηγά, σε ναυπηγεία εκτός.
Ο σχεδιασμός του ομίλου ως προς την αναβάθμιση του στόλου του περιλαμβάνει την προσθήκη δύο έως τριών ταχυπλόων τύπου Aero για τον Αργοσαρωνικό, δύο ακόμη μεγάλων δύο μεγάλων ταχυπλόων τύπου Highspeed με αυξημένη χωρητικότητα για μεταφορά οχημάτων, καθώς και πλοίων Ro/Ro.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία έχει ήδη υπογράψει μία συμφωνία με τη Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση με δικαίωμα αγοράς δύο πλοίων τύπου E-Flexer, τα οποία θα παραληφθούν το 2027. το συνολικό επενδυτικό πλάνο για την επόμενη πενταετία φτάνει το 1,2 δισ. ευρώ, ενώ μέχρι στιγμής έχουν συμβασιοποιηθεί περί τα 500 εκ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι παράλληλα εταιρεία προχωρά σε κινήσεις που δίνουν “πράσινο” στίγμα στα υφιστάμενα πλοία και στο στόλο συνολικά. Ήδη, αλλάζει μηχανές σε τέσσερα πλοία ώστε να δέχονται κι πολλαπλές επιλογές καυσίμων καύσιμα. πχ και gasoil και μεθανόλη, ενώ προχώρησε σε διάλυση τα παλιών πλοία Κρήτη Ι και ΙΙ για πράσινο σκραπ. ‘Θέλουμε ως το 2030 να φτάσει στα 24 χρόνια μέσος όρος πλοίων” τονίζεται σχετικά.
Όπως αναφέρεται, το πρασίνισμα έχει από μόνο του ανταγωνιστικό πλεονέκτημα γιαυτό η εταιρεία ήδη έχει επενδύσει 26 εκατ. σε energy saving devices (προπέλες χρώματα κτλ) που έχουν χαμηλότερη κατανάλωση 30% και προσθέτουν χωρητικότητα στο γκαράζ. Επίσης ήδη έχει μπει στο Super Fast 4 το πρώην Hellenic Spirit με υβρίδιο scrubbers.
Τα ταχύπλοα
Παράλληλα η εταιρεία, στο πλαίσιο του πλάνου χτισίματος πολλών επιλογών “βλέπει” την ανάπτυξή της στα ταχύπλοα” Το ταχύπλοα θα διευκολύνουν την ανάκτηση επιβατών από τη αεροπορία, ειδικά σε δρομολόγια όπως των Κυκλάδων” αναφέρεται σχετικά, την ώρα βέβαια που τα ρεκόρ των αεροπορικών συνδέσεων με νησιωτικούς προορισμούς, αν και “κόβουν” σε επιβάτες, τροφοδοτούν τις μεταφορικές ανάγκες σε αγαθά κτλ κι άρα τις θαλάσσιες μεταφορές φορτηγών.
Σημειώνεται ότι με βάση πρόσφατη ανακοίνωση, ο Όμιλος Attica, ενισχύει την παρουσία του με ταχύπλοα στη σύνδεση των Κυκλάδων από και προς Πειραιά με την προσθήκη των Hellenic Highspeed και Highspeed 3 και δημιουργεί νέες συνδέσεις από Ηράκλειο για Κυκλάδες.Ταυτόχρονα, η Hellenic Seaways μέλος του Ομίλου Attica στο πλαίσιο του εκτεταμένου προγράμματος εκπτώσεων και παροχών του με σεβασμό προς τους κατοίκους των νησιών και προς το τουριστικό κοινό, προσφέρει έκπτωση 30% στα δρομολόγια από Πειραιά και Κρήτη προς Κυκλάδες με τα δημοφιλή ταχύπλοα Hellenic Highspeed, Highspeed 3,Highspeed 4.
Εξετάζει, δε, την πιθανότητα για μεγάλα ταχύπλοα με δυνατότητα μεταφοράς φορτηγών, ακόμη και πιο συμβατικής τεχνολογίας.
Χρηματοοικονομικά
Σε σχέση με την οικονομική πορεία της εταιρείας, σύμφωνα, πάντα, με πληροφορίες, η εταιρεία θα προχωρήσει στην έκδοση ομολογιακού το φθινόπωρο με σκοπό την αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού, ενώ ως προς το προγραμματισμένη για τον Ιούνιο διάθεση μετοχών - placement - οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι μετατίθεται για το 2026.
Σε σχέση με τις προβλέψεις εκτιμάται ότι φέτος θα είναι μια χρονιά ανάλογη με το 2023 σε τζίρους και EBITDA αν και όλα θα κριθούν από τις τιμές του πετρελαίου αλλά και τα “κόστη” του πράσινου πληθωρισμού.
Σημειώνεται ότι σε ό,τι αφορά το EU ETS, οι ναυτιλιακές εταιρείες εντάσσονται EU ETS σταδιακά, με την υποβολή 40% των δικαιωμάτων το 2024, το 70% το 2025 και φτάνοντας στο 100% μέχρι το 2026, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν τη συνολική επιβάρυνση στο 17% με 20% επί της τιμής του εισιτηρίου σε απόλυτα μεγέθη.
Καταλυτικό ρόλο στο κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων πάντως διαδραματίζουν και οι τιμές του πετρελαίου, ενδεχόμενη άνοδος των οποίων ενδέχεται να μεταφραστεί σε αύξηση των εισιτηρίων. “Με τα one off μέτρα, όπως η μείωση των λιμενικών τελών, είμαστε οκ" αναφέρουν αρμόδιες πηγές, ωστόσο εστιάζουν στο κόστος των νέων καυσίμων, είτε του gasoil είτε των βιοκαυσίμων που ειδικά τα τελευταία έχουν 4πλάσιο κόστος από το συμβατικό βαρύ πετρέλαιο.
Πάντως φέτος η πτώση των τιμών του πετρελαίου στα 59 ανά βαρέλι "φρέναρε" την τάση αυξήσεων λόγω της χρήσης των ακριβών νέων καυσίμων. "Τώρα εάν λόγω γεωπολιτικού πάει πάνω από 70 -75 το πετρέλαιο έχουμε θέμα αυξήσεων λόγω αλλαγής ποιότητας καυσίμου Το 28% άνοδος στα κόστη λειτουργίας έχει τριμαριστεί λόγω hedging πτώση πετρελαίου και δολαρίου. Από τα 70 πάνω ανησυχούμε” αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Η ζήτηση για το 2025
Αναφορικά με την επιβατική κίνηση, καταγράφεται, με βάση πληροφορίες, μείωση της τάξης του 4% σε σχέση με πέρυσι αφενός λόγω της μειωμένης ζήτησης για τη Σαντορίνη ως απόρροια της έντονης σεισμικής δραστηριότητας που καταγράφηκε το προηγούμενο διάστημα και αφετέρου λόγω της ανασφάλειας που δημιουργεί η γεωπολιτική αστάθεια. Ως προς τη μεταφορά οχημάτων, πάντως, η κίνηση έχει αυξηθεί κατά 2% σε σύγκριση με το 2024.