Τον Οκτώβριο αναμένεται η νέα προκήρυξη για τον διαγωνισμό της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κορίνθου–Κω από τον ΑΔΜΗΕ, ένα έργο στρατηγικής σημασίας που αναμένεται να αποτελέσει τη δεύτερη, μεγαλύτερη σύνδεση με το ηπειρωτικό δίκτυο μετά την επιτυχημένη διασύνδεση Κρήτης–Αττικής.
Ο αρχικός διαγωνισμός, που είχε προκηρυχθεί το Νοέμβριο του 2024 με προϋπολογισμό 630 εκατ. ευρώ, κηρύχθηκε άγονος στα μέσα Σεπτεμβρίου, παρά τις τέσσερις παρατάσεις και το αρχικό ενδιαφέρον της εταιρείας Cenergy.
Η καθυστέρηση αποδίδεται κυρίως στην αλματώδη αύξηση του κόστους κατασκευής από τον χρόνο εκτίμησης των αρχικών προϋπολογισμών, γεγονός που αποθάρρυνε τη συμμετοχή.
Το έργο θα έχει μήκος 380 χιλιομέτρων και μεταφορική ικανότητα 1.000 MW, ενώ θα διασυνδέσει έξι αυτόνομα συστήματα των Δωδεκανήσων – Καρπάθου, Ρόδου, Σύμης, Καλύμνου, Πάτμου και Αρκών – με το ηπειρωτικό δίκτυο, μειώνοντας τη χρήση ρυπογόνων πετρελαϊκών μονάδων και ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια των νησιών.
Παράλληλα, συνεχίζεται ο διαγωνισμός για την κατασκευή των δύο Σταθμών Μετατροπής στα άκρα της διασύνδεσης, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών την 30ή Σεπτεμβρίου και προϋπολογισμό 789,1 εκατ. ευρώ.
«On track» διασυνδέσεις σε Αιγαίο και Κυκλάδες
Παράλληλα, εν εξελίξει βρίσκεται ο διεθνής διαγωνισμός στο Βόρειο Αιγαίο για τη διασύνδεση Λήμνου, Λέσβου, Σκύρου, Χίου και Σάμου με το ηπειρωτικό δίκτυο, έργο συνολικού ύψους 1,7 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει και τη δυνατότητα συμμετοχής δύο αναδόχων, όπως η «Ελληνικά Καλώδια».
Οι νέες υποδομές θα διευκολύνουν την ένταξη Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, θα μειώσουν το κόστος Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) και θα υποστηρίξουν μελλοντικά υπεράκτια αιολικά πάρκα. Το δίκτυο θα συνδέσει τα νησιά μεταξύ τους αλλά και με τα Κέντρα Υψηλής Τάσης Νέας Σάντας στη Θράκη και Αλιβερίου στην Εύβοια, με στόχο ολοκλήρωση έως το 2030.
Την ίδια στιγμή, προχωρά η δ’ φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων (Σαντορίνη, Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος), χρηματοδοτούμενη από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το έργο θα προσθέσει 332 MW νέας ανανεώσιμης ισχύος, θα εξαλείψει την ανάγκη χρήσης ντίζελ και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους.
Η ολοκλήρωση των διασυνδέσεων των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα αποτελεί κρίσιμη προϋπόθεση για την ενεργειακή αυτονομία της χώρας, ειδικά των ακριτικών περιοχών, ενώ ανοίγει τον δρόμο για την «πράσινη» μετάβαση, ενισχύοντας τη γεωπολιτική θέση της Ελλάδας και περιορίζοντας το ενεργειακό κόστος για τους πολίτες.
Οι διασυνδέσεις του Βορείου Αιγαίου «εξαλείφουν» ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια στην απανθρακοποίηση των νησιών: την έλλειψη ενεργειακής ασφάλειας κατά την αυτόνομη λειτουργία τους με ΑΠΕ.
Μετά την ολοκλήρωση των ενεργειακών έργων του ΑΔΜΗΕ, τα περιθώρια ενσωμάτωσης ΑΠΕ θα καθορίζονται κυρίως από τη μεταφορική ικανότητα των διασυνδέσεων, στον βαθμό που το επιτρέπουν οι περιβαλλοντικές συνθήκες και το ανανεώσιμο δυναμικό της περιοχής.
Τα συγκεκριμένα projects ενισχύουν ενεργειακά τις ακριτικές περιοχές και δημιουργούν ισχυρές υποδομές που προάγουν την ενεργειακή αυτονομία της χώρας, περιορίζοντας την ανάγκη για εισαγόμενη ενέργεια.