Οι ευρωπαϊκοί φορείς εκμετάλλευσης μεταφοράς φυσικού αερίου και οι μητρικές τους εταιρείες πραγματοποίησαν κέρδη 4 δισεκατομμυρίων ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2021, ακόμη και όταν η ενεργειακή κρίση άρχιζε να "δαγκώνει, σύμφωνα με ανάλυση της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης Global Witness.
Η ανάλυση δείχνει ότι 26 εταιρείες που είναι μέλη του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Αερίου (ENTSOG) είδαν τα κέρδη τους να αυξάνονται το πρώτο εξάμηνο του 2021 καθώς η ενεργειακή κρίση είχε αρχίσει να πλήττει την Ευρώπη.
Οι εταιρείες που αναφέρονται στην έκθεση περιλαμβάνουν τη βελγική Fluxys, τη γερμανική Gasunie και την ιταλική SNAM, που λειτουργούν δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου στις χώρες τους.
Οι άλλες εταιρείες δεν έχουν ακόμη δημοσιεύσει οικονομικά στοιχεία για το 2021.
Κέρδη αυξημένα κατά 245%
Η εταιρεία φυσικού αερίου και πετρελαίου Wintershall Dea, από την πλευρά της, πραγματοποίησε κέρδη 243 εκατομμυρίων ευρώ μεταξύ Ιουλίου και Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους, αυξημένα κατά 245% από το 2020.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Wintershall Dea, Mario Mehren, χαρακτήρισε το τρίμηνο ως «εξαιρετικό» και «υποστηριζόμενο από ένα εποικοδομητικό περιβάλλον τιμών εμπορευμάτων, και ειδικότερα από τις ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου που αναμένεται να παραμείνουν υψηλές καθ' όλη τη διάρκεια του χειμώνα».
Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις ανησυχίες για την αύξηση των επιπέδων ενεργειακής φτώχειας, καθώς οι ευρωπαίοι πολίτες αντιμετωπίζουν τις αυξανόμενες τιμές του φυσικού αερίου ενόψει της χειμερινής περιόδου θέρμανσης.
Ο αριθμός των ανθρώπων που ζούσαν σε ενεργειακή φτώχεια στην Ευρώπη ήταν ήδη σε εκατομμύρια πριν από την έναρξη της ενεργειακής κρίσης και υπάρχουν ανησυχίες ότι ακόμη περισσότεροι δεν θα μπορέσουν να θερμάνουν τα σπίτια τους αυτό το χειμώνα.
"Πικρή γεύση"
«Σε μια εποχή που πολλοί Ευρωπαίοι αναγκάζονται να επιλέξουν μεταξύ θέρμανσης και κατανάλωσης, οι ισχυρές εταιρείες φυσικού αερίου της Ευρώπης απολαμβάνουν τεράστια κέρδη», δήλωσε ο Jonathan Noronha-Gant, Senior Gas Campaigner στην Global Witness.
«Καθώς αυτές οι εταιρείες μεταφέρουν τεράστιες αυξήσεις στην τιμή του φυσικού αερίου σε μερικούς από τους πιο ευάλωτους ανθρώπους, αφήνει μια πικρή γεύση ότι οι ίδιες εταιρείες συνεχίζουν να απολαμβάνουν υγιή κέρδη», πρόσθεσε.
Το ENTSOG απέρριψε τον ισχυρισμό, λέγοντας ότι τα τιμολόγια των διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου της ΕΕ (TSO) «ρυθμίζονται πλήρως και ελέγχονται στενά από τις εθνικές ρυθμιστικές αρχές ενέργειας».
«Ως εκ τούτου, οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές ελέγχουν και εγκρίνουν τα έσοδα και το κόστος των ΔΣΜ – και οι ΔΣΜ θα επιτρέπεται να καλύπτουν μόνο το εύλογο και τεκμηριωμένο κόστος τους, συμπεριλαμβανομένης της αποπληρωμής και της λογικής απόδοσης των επενδύσεων σε υποδομή», δήλωσε ο Jan Ingwersen, γενικός του ENTSOG. διευθυντής.
«Οι εταιρείες φυσικού αερίου δεν έχουν πρόσθετα έσοδα λόγω των υψηλότερων τιμών του φυσικού αερίου – μάλλον το αντίθετο, καθώς οι υψηλότερες τιμές του φυσικού αερίου μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα χαμηλότερους όγκους φυσικού αερίου που μεταφέρονται», δήλωσε ο Ingwersen στην EURACTIV.
Ο Ingwersen πρότεινε επίσης ότι ορισμένες από τις οικονομικές πληροφορίες από τις εταιρείες μεταφοράς αερίου μπορεί να προέρχονται από δραστηριότητες που δεν σχετίζονται με τη μεταφορά αερίου. Η μεθοδολογία της Global Witness περιλαμβάνει 1 δισεκατομμύριο ευρώ από τις εταιρείες αερίου και 3 δισεκατομμύρια ευρώ από τις μητρικές τους εταιρείες.
Τα αποτυχημένα έργα
Την ίδια στιγμή τα αποτυχημένα έργα φυσικού αερίου έχουν κοστίσει 440 εκατομμύρια ευρώ στην ΕΕ, σύμφωνα με νέα έρευνα
Σε λιγότερο από μια δεκαετία, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ξοδέψει 440 εκατομμύρια ευρώ σε αγωγούς φυσικού αερίου που είτε δεν έχουν ολοκληρωθεί ποτέ είτε είναι πιθανό να αποτύχουν, σύμφωνα με νέα έρευνα.
«Είναι συγκλονιστικό το γεγονός ότι εταιρείες όπως η Wintershall γιόρτασαν την άνοδο της τιμής του φυσικού αερίου στην Ευρώπη ως τρόπο για να αποκομίσουν κέρδη. Είναι ακόμη πιο αμφίβολο ότι πιθανότατα θα διατηρήσουν την εκπληκτική επιρροή που έχουν στην ενεργειακή πολιτική της ΕΕ», δήλωσε η Noronha-Gant.
«Καθώς συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για τον μελλοντικό ρόλο του ENTSOG, η ΕΕ πρέπει να λάβει υπόψη και να εξετάσει εάν μια ομάδα ιδιωτικών ενδιαφερομένων εταιρειών, που αποκομίζουν μεγάλα κέρδη από ένα καύσιμο που εκπέμπει άνθρακα, θα πρέπει πραγματικά να βασιστεί στη συμβολή στις ενεργειακές τους αποφάσεις», προστέθηκε.
Οι κανόνες που αποφασίζουν πώς επιλέγονται τα έργα για ειδικό καθεστώς βρίσκονται επί του παρόντος υπό διαπραγμάτευση μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της ΕΕ, το οποίο εκπροσωπεί τις 27 χώρες μέλη του μπλοκ.
Ωστόσο, ό,τι και να διαπραγματευτεί δεν θα επηρεάσει την πέμπτη λίστα που αυτή τη στιγμή καταρτίζεται και αναμένεται να δημοσιευτεί κάποια στιγμή τον Νοέμβριο.