Μενού Ροή
papastavrou kathetos diadromos
Κάθετος Διάδρομος: Ο ορίζοντας για τη δεύτερη δημοπρασία για μεταφορά αερίου και τα “κλειδιά” βιωσιμότητας

Σε διαδικασία ενεργοποίησης βρίσκεται του Κάθετου Διαδρόμου βρίσκεται ο ΔΕΣΦΑ καθώς εντός Ιουλίου αναμένεται, με βάση πληροφορίες, να γίνει η δεύτερη δημοπρασία δέσμευσης χωρητικότητας στο πλαίσιο μεταφοράς φυσικού αερίου. Σημειώνεται ότι η κοινή δημοπρασία με ενιαία τιμή εκκίνησης που πραγματοποίησαν στις 29/5 οι Διαχειριστές Ουκρανίας, Μολδαβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας για δέσμευση δυναμικότητας 31 GWh και παράδοση στην Ουκρανία τον Ιούνιο δεν εμφανίστηκε ούτε ένα χρήστης. Κι αυτό γιατί όπως αναφέρεται, δε δόθηκε επαρκής χρόνος για στάθμιση των δεδομένων.

Να σημειωθεί ότι το όλο πλάνο του Κάθετου Διαδρόμου είναι υψηλής γεωστρατηγικής σημασίας για τη Δύση στο φόντο της προσπάθειας απεξάρτησης από το Ρωσικό αέριο, που εν τω μεταξύ ρέει άφθονο προς τη ΝΑ Ευρώπη.  Όπως αναφέρει το ΥΠΕΝ, το κομβικό αυτό έργο, δηλαδή ο Κάθετος Διάδρομος, “αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2026. Συνδέεται με την επέκταση της δυναμικότητας από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία (με σημείο διασύνδεσης το Σιδηρόκαστρο) και από τη Βουλγαρία προς τη Ρουμανία (με σημείο διασύνδεσης την Kresna) ως βασικό τμήμα του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, καθώς και με την υλοποίηση των στόχων για τη διαφοροποίηση και τη βελτίωση της ασφάλειας εφοδιασμού. Η λειτουργία του θα παρέχει τη δυνατότητα μεταφοράς αυξανόμενων ποσοτήτων φυσικού αερίου από τον Νότο προς τον Βορρά.” 

Στο φόντο αυτό υπάρχει μια σχετική αισιοδοξία από τη  διοίκηση του ΔΕΣΦΑ ότι λόγω καλύτερης προετοιμασία για την πορεία της δεύτερης δημοπρασίας δέσμευσης χωρητικότητας.

Πάντως ο Κάθετος Διάδρομος λόγω της στρατηγικής σημασίας εκτιμάται ότι θα πρέπει να τύχει προσοχής από τους εμπλεκόμενους. Για τους Διαχειριστές, με βάση πληροφοριες, ένα βήμα στήριξης της οικονομικής βιωσιμότητάς του θα ήταν και η δυνατότητα μεταφοράς αερίου όχι μόνο προς Βορά αλλά και Δυτικά αλλά και η δημιουργία ευρωπαϊκού φορέα που θα  δεσμεύει κεντρικά χωρητικότητα κι εν συνεχεία θα τη διαθέτει στην αγορά.

Βέβαια, το έργο του Κάθετου Διαδρόμου απαιτεί επενδύσεις. Κι αυτό όταν υπάρχει κι ένα σενάριο, ανάλογα με τα γεωπολιτικά δεδομένα, για υπολειτουργίας αυτών των υποδομών. 

Πάντως, ήδη,  οι Διαχειριστές των πέντε χωρών διέλευσης συμφώνησαν προ ημερών να εφαρμόσουν μια ενιαία μειωμένη ταρίφα σε όλο το μήκος του διαδρόμου σε μια προσπάθεια να καταστήσει την εν λόγω όδευση εξίσου ανταγωνιστική αν όχι και ανταγωνιστικότερη άλλων εναλλακτικών οδών προκειμένου να προσελκύσουν τους εμπόρους αερίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές αυτές ενσωματώνουν έκπτωση 25% στα κόστη διέλευσης από την Ελλάδα μέχρι την Ρουμανία και 46% από την Μολδαβία έως την Ουκρανία.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας