Μενού Ροή
ανάπτυξη κυψελών υδρογόνου
Σημαντική εξέλιξη για την ανάπτυξη κυψελών υδρογόνου υψηλής ισχύος

Η τεχνολογία των ηλεκτροχημικών κυψελών καυσίμου υδρογόνου μεγάλης ισχύος εξελίσσεται σε καθοριστικό μοχλό του πράσινου μετασχηματισμού της ναυτιλίας, επιτρέποντας εγκαταστάσεις επιπέδου μεγαβάτ σε ποντοπόρα πλοία με δραστικά μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Σε αυτό το πλαίσιο, η ABB και η HDF Energy ανακοίνωσαν τη σύναψη συμφωνίας κοινής ανάπτυξης για τη δημιουργία μιας νέας μονάδας κυψελών καυσίμου υψηλής ισχύος, ειδικά σχεδιασμένης για θαλάσσιες εφαρμογές μεγάλης κλίμακας.

Η συνεργασία βασίζεται σε μνημόνιο κατανόησης που είχαν υπογράψει οι δύο εταιρείες το 2020 και πλέον περνά σε φάση συγκεκριμένης τεχνολογικής υλοποίησης. Τεχνικά, το έργο συνδυάζει δύο συμπληρωματικές περιοχές τεχνογνωσίας. Η HDF Energy φέρνει την εξειδίκευσή της στον σχεδιασμό και στην κατασκευή μεγάλων μονάδων κυψελών καυσίμου υδρογόνου, ενώ η ABB αναλαμβάνει την ολοκλήρωση του συστήματος, παρέχοντας μετατροπείς ισχύος, συστήματα διαχείρισης ενέργειας, καθώς και τον συνολικό ηλεκτρικό και αυτοματιστικό έλεγχο. Οι δύο πλευρές συνεργάζονται στενά στον καθορισμό τεχνικών προδιαγραφών, στον εννοιολογικό σχεδιασμό και στην αξιολόγηση εμπορικών εφαρμογών.

Από περιβαλλοντική σκοπιά, η σημασία της νέας μονάδας είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Οι κυψέλες καυσίμου παράγουν ηλεκτρική ενέργεια μέσω ηλεκτροχημικής αντίδρασης, χωρίς καύση, με αποτέλεσμα εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές ρύπων. Όταν ως καύσιμο χρησιμοποιείται πράσινο υδρογόνο, δηλαδή υδρογόνο που έχει παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μπορούν να μηδενιστούν σε επίπεδο λειτουργίας. Έτσι, καθίσταται εφικτή τόσο η κατασκευή νέων υδρογονοκίνητων ηλεκτρικών πλοίων όσο και η αντικατάσταση των βοηθητικών ντιζελογεννητριών σε υφιστάμενα σκάφη.

Η ενσωμάτωση της μονάδας θα υποστηρίζεται από το σύστημα ABB Onboard DC Grid, ένα προηγμένο ηλεκτρικό δίκτυο συνεχούς ρεύματος, που επιτρέπει την ευέλικτη σύνδεση πολλαπλών πηγών ενέργειας, όπως κυψέλες καυσίμου, μπαταρίες και συμβατικές γεννήτριες. Με αυτόν τον τρόπο, τα υβριδικά συστήματα πρόωσης και ηλεκτροπαραγωγής αποκτούν μεγαλύτερη αυτονομία, καλύτερη απόδοση και αυξημένη λειτουργική ευελιξία, ιδίως σε μεταβαλλόμενα προφίλ φόρτου.

Πέρα από τα πλοία, η νέα τεχνολογία αναμένεται να διαδραματίσει ρόλο και στα λιμάνια. Ως βοηθητική πηγή ισχύος, οι κυψέλες καυσίμου μπορούν να υποστηρίξουν συστήματα ηλεκτροδότησης από ξηράς, καλύπτοντας αιχμές ζήτησης όταν η διαθέσιμη ισχύς του τοπικού δικτύου είναι περιορισμένη. Αυτό ενισχύει περαιτέρω τη ναυτιλιακή ηλεκτροκίνηση και μειώνει τις εκπομπές ρύπων σε λιμενικές περιοχές, με άμεσα οφέλη για την ποιότητα του αέρα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι πρώτες πιλοτικές εγκαταστάσεις αναμένονται την περίοδο 2028-2029, ενώ η σειριακή παραγωγή της μονάδας προβλέπεται να ξεκινήσει από το 2030.

Πηγή: Ναυτικά Χρονικά

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας